Totalt antall sidevisninger

fredag 23. mars 2012

På gammle trakter

I efta dro jeg til et vann som jeg
har en del gode minner fra.
Først og fremst fra min barndom.
For det var på dette vannet min bestefar
tok meg med på min første fisketur.
Besteforeldrene mine hadde hytte ikke langt fra
vannet, og i lånt båt dro vi ut.
Og, fikk ofte ganske masse fisk, om jeg husker
rett. Værtfall 40-60 stk.
Duppmeite var det som gjaldt.
Bestefar visste jo om stedene. Han hadde bodd
i nærheten en del av livet sitt.
Og traff bestemor på sætra, som lå i nordenden
av vannet..

Ja, her husker jeg også at bestefar tok meg med
på min aller første isfisketur.
Med øks og hoggpilk. Jeg må ha vært rundt 10 år gammel.
Og, jeg husker jeg frøs noe forferdelig på beina. (",)
Jaja, begynner å bli lenge siden.

Jeg har siden spredt vendt tilbake til dette vannet.
Høversjøen heter det, og ligger på Totenåsen.
Ganske nær Hurdal.

Jeg prøvde sågar å prøve meg på isen på de "gammle" stedene
for ca 15 år siden, når jeg var i oppstarten av min
virkelige isfiske karriere.
Uten hell da.
Men, jeg vendte tilbake.
I 2004. og prøvde å fiske noe lenger sør.
Med stort hell.
Fikk over 1000 abborer på 2 turer. Og ca 40 kg.
Ser jeg av mine notater.
Året etter var det dårligere. "Bare" nesten 450 stk. (",)
Og, 2 år senere, på samme sted, helt uten napp.
Det var merkelig.

For 2 år siden var jeg der sist.
Men, da kom jeg meg ikke utpå.
Isen var ikke landfast, og det var umulig å komme utpå.
Det er slik med denne sjøen, at man må prøve
å time når man drar dit.
Det kan blandt annet være jævla mye snø der.

Nåja, her ble det mye nostalgi.
Hva med i dag?

Jo, timinga var perfekt.
Så vidt. Det ble problemer med å komme seg utpå.
Isen var ikke landfast. Først åpen 1 m, og så sørpe 1 m.
Men, jeg var heldig, og fant en laaang planke.
Og, på den måten fikk jeg balansert meg ut.
Selve isen var grei den.
Men, om den overlever helga er en annen sak.

Første 5 hullene gav 1 eneste fisk.
De neste 5 hullene gav 10 til.
Så tok det av, der jeg håpte det skulle gjøre det.
Utenfor et lite bekkefar.
Men, abboren tok litt sært.
Man måtte vente 2-4 minutter før den kom,
og så bruke tafsen med myshka bevegelser.
Og, helst uten å lokke.
Vanlig myshka? Jo, men betraktelig dårligere.
Da kunne det bli ca 30 abborer i hullet.
6 sånne på rad, og vips gikk solen ned.
Og, det var tid for kvelden.
Litt tregt fiske altså, men......
Presist 200 abborer ble det, som veide 9220 g.
Så, det var som jeg trodde, snittet hadde økt noe.
Til 46,1 g. Ikke dårlig det for et åsvann.
Tatt på ca 3 timer. Ikke over den tiden værtfall.

Nesten så jeg har lyst til å dra dit i mårra gitt.
Og, har du lyst til å dra dit, så er vannet å anbefales.
Det er nok mye fisk der.
Kun abbor og ørret.
Og, jeg veit at det har blitt tatt kilos abbor der.
Selv hadde jeg ikke noen over 100 g.
Men, flere 80 grammere.
Det som er veldig viktig der er å finne rett dybde.
For den står konstant på en bestemt dybde der.
Slik har det værtfall vært når jeg har fisket der.
Og, så må man huske på at det enkelte steder
kan være bunnløst. Så man må ikke alltid fiske
der man tror bunnen er.
Kanskje tafspimpelen har sunket ned i 30 cm mudder
når du lodder dybden.
Slik er det der. (",)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar