Totalt antall sidevisninger

onsdag 3. april 2013

Påskens fiske

Startet på Eina, på Østlandsmesterskapet.
Der jeg gikk til feil sted.
Rota for lenge rundt Brudholmen.
Burde heller ha startet sammen med Kristin.
Som startet på en annen plass mye nærmere starten.
Men, rakk å fiske sammen med henne i litt over en time.
Var uansett planen å gå til henne etterhvert.
Faktisk så ledet hun på meg med 7 fisk mot 5, når
det gjensto 1 time. Men, så fikk jeg plutselig 2 fisker ved henne,
blandt annet en på ca 5 hg.
Og 6 stk til litt lenger nord for der hun dreiv.
Mens hun endte opp med sine 7 abborer.
Og, jeg fikk mine 13.  Som veide 2460 g.  Ble en 8 plass av det.
Kristin ble nr 4 i dame klassa med 1170 g.
Mange dårlige vekter altså.
Mens, de som fant fisk, virkelig kunne øse opp.
Men, det gjaldt vel stort sett bare for 2 fiskere.
Og, da særlig vinneren, som hadde 11,3 kg.
Som er den høyeste vekta som jeg kan huske har blitt tatt her.
Merkelige greier.

På langfredag var et konkurranse på Randsfjorden.
Dit dro jeg uten Kristin, da hun ville bruke påska til andre
ting enn fisking også. (",)
Regnet med tregt bett der også.
Har aldri fisket på Randsfjorden før, så visste ikke hva jeg
kunne forvente.  Eller hvor det kunne stå fisk.
Startet helt opp i elva, sammen med 10-12 andre.
Men, der fant jeg ikke noe fisk.
Borret meg sørover, og etter ca 15 hull fikk jeg 2 fisker.
Men, det sto ikke noe rundt.  Borret meg videre langs et skjær,
som gikk rett sørover.  Etter ytterligere noen hull, fikk jeg raskt
2 stk til, og så 3 stk i det neste hullet etter der.
Men, heller ikke her merket jeg noe mer rundt.
Gikk da så langt sør som det var mulig, grensa gikk på en odde.
Her fikk jeg 7 stk fordelt i 3 hull, men heller ikke her mere rundt.
Prøvde da å fiske meg nordover langs land, da jeg innbilte meg at det kunne
stå fisk ganske grundt.  Men, det var resultatløst.
Værtfall helt til jeg fikk se Magne O veive litt med hendene ca 150 m unna,
Men, ved land.
Gikk da raskt opp til ham, og fikk 5 abborer fort og gæli ved siden av ham.
Fikk også noen hist og pist rundt der. Men, stort sett bare 1 fisk i hullene.
Eller ingen. Siste halvtimen gav ikke noe.
Telte dessuten etterpå, at jeg minst hadde borret 60 hull.
I 70 cm is.  Ikke rart armene begynte å bli slitne.
26 abborer ble det den dagen.  De veide 3555 g.  Og, det ga
en 2 plass.  Litt overraskende.  Trodde en del folk hadde truffet bedre.
Thomas vant med nesten 3,7 kg, så var ikke langt bak heller.
Et fint snitt på fiskene (136 g) tilsa jo at det bare var 1 fisk i mellom oss.
Jaja, hang da med i påskecupen enda.

Påskeaften avsluttet påskecupen på Svartungen.
Og, der regnet jeg med hva som ventet.
Et veldig tregt fiske.
Da det var elendig der sist jeg var der.

Startet opp der jeg bruker.
Og, fikk faktisk fisk i det andre hullet. 1 stk
Og mistet en i det tredje.
Borret så rundt en grunntopp, uten å få noe.
Prøvde meg da utover en slakk skråning.
Og fikk 5 pene fisker på rappen, i 5 forskjellige hull.
Umulig å få flere enn 1 i noe hull.
Fant ut etter videre borring rundt. at der jeg fikk fisk, var
det en liten fordypning. Ei lita dyprenne. Kanskje ikke mer enn
10 cm dypere enn rundt.  Men, der sto de altså....
Kom mange inntill, og borret, og jeg tror all fisk ble skremt vekk.
Ble stendødt der.
Gikk da til plan B plassen.
Men, der satt det alt 5-6 stk.
Men, plukket alikevel 5 abborer rundt der.
De var nok noe mindre i størrelse, men....
Hørte stadig med folk rundt på sjøen, at det var
utrolig tregt.  Mange som ikke hadde mer enn 2-5 fisker.
Mens jeg da hadde 12.  Hvorav 5 virkelig pene.
Så, derfor prøvde jeg å plukke de som var mulige.

Gikk en tur opp til der jeg startet, for å se om det sto noen
i de gammle hullene der.  Ingen hadde fisket der siste timen da.
Men, fikk ikke noe i de.
Bare en ørret i et nytt. På den ene siden av grunntoppen.
Gikk så på den andre siden igjen.
Veit det er ei dyprenne der også.
Og, fikk en brukbar abbor fort der, og faktisk, mistet en til i samme hull.
Eneste hull for dagen med 2 napp i.
Men, ikke noen flere.
Borret meg litt sørover, og på dypere vann, men ikke noe.

Gikk siste halvtimen til plan B plassen igjen,
Enda var det noen åpne områder det gikk an å borre på,
og fikk fisk i første hullet igjen der.  Og dagens siste i neste hull.
Da gjensto det vel ca 20 minutter.
Endte opp med hele 15 abborer.
Men, snittet var absolutt bra, for de veide 2070 g
Det gir jo 138 g pr fisk.  Men, bare 5 av de var nok over 80 g.
Så da må de jo ha vært rundt 250 g hver.
Seier ble det også.
Dagen kan bare oppsummeres som:   Utrolig tregt fiske.
Men, resultatene gjorde at jeg vant påskecupen.

Så til påskens viktigste konkurranse.
NC på Gorningen.
Hvor også Kristin ble med.
Planen var å gå dit jeg var for 2 år siden.
Men, den planen hadde nesten alle andre også.
Værtfall 35 mann gikk dit.
Og, jeg fant ut, at jeg ville satse på andre ting.
Om enn på helt ukjente områder.

Startet bra, da jeg fant fisk i det 3 hullet.
Ca 15 stk.  Samme antallet i neste hull også.
Borret så enda nærmere land, og fikk 20 stk der.
Og, akkurat da snudde det.
Hadde da funnet ut at man fikk fisk på tafs først, men at
myshka ga mer. Og, på det siste hullet kom det inn litt større
fisk også.  Siste 2 var 100 grammere.
Men, så røk sena. Og myshkaen var vekk.
Ikke hadde jeg med ekstra ferdigknytt myskhka stikke heller.
(Har litt få stikker for tiden)
Hadde egentlig ikke regnet med slikt fiske.
Så jeg prøvde å knyte opp igjen.
Og træla noe jævli.  Ville prøve samma myshka,
men fant ingen hvor sena ville gjennom  øyet.
Banna og sverta litt da gitt.
Fikk da på en annen type etterhvert, men da var det steindødt.
Fikk ikke noe rundt heller.
Så hva gjør denne tullingen?
Joda, han lar Kristin være igjen på det stedet, da hun faktisk får
en og annen fisk.
Men jeg går på leting.
Og, da av alle ting, mot startvika.
Fordi det var i den retningen det satt færrest folk.
Fant jo fort ut hvorfor.
Eller.....
En rundtur på godt over 2 timer gav 1 fisk.
Gikk tilbake til Kristin siste 50 minuttene,
og fikk 7 stk der da.
Og, ikke bare det.  Jeg ble frafisket av henne der også.
Hun hadde nok sikkert 15 stk i samme tidsrom.
Jaja, bra hun har lært noe da.  Gjorde beviselig riktige ting.

Heldigvis hadde jeg fått mye mer enn henne i starten.
Jeg telte opp 59 abborer, mens hun fikk akkurat 50 stk.
Jeg veide inn 2655 g, som ble alt for dårlig selvsagt.
En 15 plass i mi klasse.
Mens Kristin hadde mest av alle damene, og tar sin første seier der.
Med 2160 g
Veldig glad på hennes vegne da. (",)

Lurer på hva som gikk av meg i dag gitt.
Jeg hadde jo faktisk 2,2 kg første 45 minuttene.
Men, forventningene om at man måtte ha 10-12 kg for å vinne
dreiv meg ut på vandring.
Visste jo at det ikke ville være noe vinner plass der jeg fikk fisk
i starten.  Men,gikk uansett i feil retning.
Tror nok at hvis jeg hadde holdt meg i området at jeg kanskje kunne
nådd opp i 3,5 kg.  Uansett ikke noe vinnerresultat, men plassering ville blitt
betraktelig bedre.
Det er vel det her som er sjarmen ved fiskinga.
Man veit aldri hva man trenger i vekt, og man veit aldri hva neste hull bringer.
Og, hadde ikke jeg gått runden min, så hadde vel kanskje heller ikke
Kristin vunnet.
Så, noe var det jo godt for.
Hun tok jo 40 fisker siste 3 timene (trodde hun hadde 10 stk når jeg stakk),
mens jeg hadde 9.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar