Totalt antall sidevisninger

mandag 25. mars 2013

Ei brukbar fiskehelg


Som startet på Sillongen på lørdag.

Toten mesterskapet, og 1 del av påskecupen.
Som regjerende mester fra 2 år tilbake, det ble jo avlyst
i fjor, var forventningene mine ikke så store.
Regnet med at det ville gå mange sammen med meg ned til der
jeg satt sist, og hvor man i 1 av 2 konkurranser vil vinne.
Og, hvor stor ville jo min sjanse være til at jeg igjen skulle kunne
få et godt mortehull?
Det er jo godt kjent at man må treffe på noe mort for å vinne
på Sillongen.  Og, det er ikke akkurat veldig lett.

Men, merkelig nok var det ikke sååå mange som startet
nede i hjørnet der.
Vi var vel 4-5 stk, og det inkludert meg og Kristin.
Som vanen har vært i vinter, så treffer Kristin på fisk
med en gang. Første hullet.
10 abborer av forskjellig størrelse.
Mens jeg ikke fikk fisk før i det 4 hullet, og da bare en
stakkars liten sprett av en borre.
2 hull til, og jeg var oppe i 3 abborer.
Men, såååå traff jeg på godhullet.
Eller nesten det da.  Begynte med en abbor, før det
jammen trillet opp en pen mort på neste drag.
På tafs.  Og, så tidlig, etter at det var borret en del der.
Ulikt det som er normalen.
Jeg hadde jo borret en del hull, som skulle godgjøre seg,
for så at morten skulle sige inn etterhvert.

Hønsen traff forøvrig rimelig samtidig med meg, ca 6-7 m unna.
Så han fikk masse fisk i det hullet.
Men, i motsetning til han, som jeg tror brukte en del tafs, så
gikk jeg over til myhshka tidlig.
Tror jeg dro en del større mort på det, enn det han gjorde på tafsen.
Men, etter ei stund dør hullet mitt ut liksom.  Mens Hønsen fortsetter å dra
opp fisk.  Jeg prøver et par andre hull, og et nytt.  Uten noe særlig hell.
Imens jeg gjør det, kommer Kenneth og overtar der jeg satt.
Og får en del fisk.
Jeg borrer da et nytt hull på skrå bak både Hønsen og Kenneth,
har en anelse om at morten kanskje vil sige litt innover på grunnere
vann etterhvert.
Og, det stemmer det.
Får igang morten der også ganske snart.
Tenker jeg tar nesten 2 kg i hvert av disse 2 hullene første 2,5 time.
Ikke helt kjempedrag heller altså.
Men, så begynner det å butte skikkelig.
For alle 3.  Får riktignok 5 brukbare mort i et gammelt hull ved siden av.
Men, så er det bom stopp for meg.
Og, som det uheldigvis har vært for Kristin siden det aller første hullet.
Hun fant ikke inn til morten, og har bare fått et par fisker til på de siste
timene.

Vi fant da ut, at vi skulle tusle mot starten.  Syntest jeg ikke hadde sett at
det var fisket noe særlig på en kant der.  Hvor det kan stå en del fisk.
Kristin finner fisk i første hullet der også, og hjelper meg slikt sett.
Jeg prøvde for langt ut først, så for langt inn.
Men, på 6-7 m står det noen abborer.  Men,  bare 1-2 i hullene.
Så, det er bare å borre.
Jeg plukker ca 15 abborer siste halvtimen.  De tar utrolig forsiktig.
Og, jeg mister flere på tur opp.
Litt små er de også, men, vekt er vekt.
Kristin tar vel da opp 7 stk tenker jeg.
For hun ender opp med 20 fisker, og hvorav bare 2 mort.
Hun blir nr 2 i damer, med sine 1235 g

Selv har jeg fått opp 45 mort, og 27 abbor,
som veide 4795 g.
Og, på grunn av trått fiske, og få som får igang morten,
så vinner jeg på det.
Og, jeg som var sikker på at Hønsen hadde fått en god del mer enn
meg. For,han satt vel nærmere 3 timer i det ene hullet sitt, og jeg
så at han ofte tok fisk.  Men, som sagt, jeg tror at de var av mindre
størrelse.  Men, jeg kan jo ta feil.

Så, da ble det en fin lørdag da.
I et herlig påskevær. Det ble godt å varmt uttpå dagen.
Med en god del varmegrader.
Skulle ikke trodd det på mårran, da vi våknet opp til
minus 24 hjemme.

Velvel, over til søndagen


Og Øyangen.
Som jeg dro til sammen med Kenneth og Aasmund.

Bra vær i dag også, men med en sur nordatrekk hele dagen.
Var faktisk iskald til tider under dagen.

Men, det var jeg ikke på tur opp til der jeg skulle fiske.
Gikk meg skikkelig varm da gett.
Litt for tung til å gå oppe på "skaran"
Måtte bare prøve å gå i fotsporene etter folk.  Tungt uansett.
Jeg kom da frem til det tiltenkte startstedet mitt, 7-8 minutter
over gangtida.
Hadde tenkt å starte på b-planen min i dag, ettersom jeg regnet med det ville
være en del folk der oppe i nord.
Og,det lå nærmest.
Dessuten, så dreiv det noen lokale på godplassen.
Kan du tro jeg bannet over det?  Jooo.
Tenkte da jeg eventuelt skulle gå opp dit etter å ha tømt plan-b plassen

Fikk fisk i første hullet gjorde jeg også.  Men bare 1.
Prøvde lenger ut på kanten der jeg startet, men ingenting.
Inn igjen på grunnere vann, men neida. ikke noe mer i de første 6-7 hullene.
Dro meg utover igjen mot dyprenna som går der.
Og, fikk så 10-12 små fisker i et hull, men ikke noe rundt.
Prøver enda lenger nord, men på samme kanten.
Og treffer på et brukbart hull etterhvert, som jeg tar ca 1 kg i.
Men, heller ikke her noe rundt.
Går over til andre siden av dyprenna, for å finne kanten der,
finner den etterhvert, og følger den sørover, og finner etterhvert
på et godhull.  Nærmere 3 kg i det hullet.  Men, nå ser jeg det har kommet
5 fiskere som sitter ca 100 m sør for meg.  Ser de tar fisk der også,
men regner med at jeg snart vil få besøk.
Og jeg borrer et nytt hull 7-8 m i den retningen, og får et nytt godhull.
ca 3 kg til der og.  Men, nå kommer besøket.
Først Åge R, som jeg ser får et veldig bra hull ca 25 m unna.
Og, så kommer flere på.
For meg var det nesten helt bom stopp da.
Finner noen få hist og pist, men ikke noe særlig mer.
Ikke er det vel lurt å følge plan A heller, for dit opp har Kenneth og Sperstad
løpt.  Kenneth kan da fortelle at han fikk bra i et hull der.
Akkurat hvor det er normalt best.  Og, at han har snakket med de lokale,
og at de har sagt, at de har tatt masse fisk der.
Aberet der oppe er dog, at man må treffe eksakt på riktig plass.
Betyr mye å bomme med 20 meter
Man kan nok få fisk, men....

Selv får jeg noen fisker til i et gammelt hull, før jeg løper bort i
ei lita vik, jeg ved tidligere anledninger har sett det har vært borret
en del.  Men, jeg treffer ikke på noe der nå.  5-6 fisker kanskje.
Men, så er det nesten slutt, og jeg velger å gå tilbake, og fiske gammle hull
siste 7-8 minuttene.  Og, får 5-6 fisker til på det.
Velger å fiske til siste slutt, da jeg regner med å kunne nå ned igjen til
startstedet inne 45 minutter ved en hard og tøff økt.  Og tøft ble det.
Siste kilometeren var jeg pinne stiv i beina.  Syntest det var guffent føre
der oppe jeg.  Selv i spor etter andre.  Grov meg liksom ned i sukkeret.
Men, klarte meg innenfor tidsfristen med 5 minutters margin.

Telte så opp fiskene, og kom til 168 stk.
De veide 9150 gram.
Det holdt jammen til seier der også.
Så det var vel verdt anstrengelsen

Nr 2 ble Jim, med 8,5 kg.
Og, jeg som hadde fisket på en plass han normalt bruker å
fiske på da.  Men, han hadde prøvd noe annet i dag.
Ganske vellykket for han og, men...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar