Totalt antall sidevisninger

tirsdag 30. april 2013

Gp 1

Så er jammen våren plutselig her, og vi er i gang med meitinga.
Men, først skal jeg bare nevne at jeg, Paal og Kenneth
var på ei kule på Breia for 2 uker siden.
Der fikk jeg bank gett.
Hadde 109 abborer som veide ca 8,1 kg.
Paal hadde 119 ? abborer som veide ca 8,7 kg.
Mens Kenneth hadde mest, med 120 ? abborer, og ca 9,3 kg.

Men, så over til meitinga.
Brukte mange timer i forrige uke for å prøve å
forberede sesongen litt værtfall.
Mangler noen tackler, men det får komme fremover.
Ellers har jeg kjøpt meg ny kasse, og kjøpt kasse
til Kristin, pluss en del andre ting.

For å trene på å sette opp kasser, og lære Kristin litt om
TAP fisking, dro vi nedover til Rakkestad på lørdag.
Møtte Håvard der, og han viste oss ei annen strekke enn
det som har blitt brukt på Gp.
Vi brukte da 3-4 timer der ved elva, og tror Kristin lærte litt.
Dessverre er ikke den gammle TAP min noe særlig å fiske med
lenger.  Mangler top 4-5 deler.
Blir da litt vanskelig å fiske dypere enn ca 2 m.
Menmen, til litt øving går det jo.
Så får vi se om  hun kan kjøpe en ny kort TAP neste år.
Pr i dag klarer hun ikke å fiske lengre enn 9 m uansett,
på grunn av armstyrke.

Da er vi fremme ved GP konkurransen.

Kristin grudde seg veldig.
Og var svært takknemlig da Niklas kom og spurte om vi ville sitte
på samme seksjon.
Hjelper nok med litt støtte.
Og, heldig nok ellers så trekte vi ved siden av hverandre.
Peg 11 og 10.  Oppstrømskant på Rema strekka.

Kristin satte opp 9 m TAP, etter brasme, top 4 etter mort,
og en 3 m toppknytt.  Kjekt sånn til å begynne med å ha
få stenger å konsentrere seg om.
Loddinga gikk bra for hennes del, og hun var klar i god tid før start.

Selv satte jeg opp 2 topper på 9 m, en med overdyp, og en for drift.
Tanken var å konsentrere meg om brasme fisking i dag.
Men, satte i tillegg opp en topp 5 etter mort.
Og en hel del kortstenger, i tilfelle laua ville komme inn på min peg.
Noe jeg tvilte på i utgangspunktet.
Særlig ettersom jeg satt så langt oppstrøms de andre.

Jeg startet med å kaste ut 3 appelsiner på 9 m, og koppet i 5 baller
på samme sted, som var fulle av jokers,litt mark, og litt casters.
Kastet 4 baller mortefor på top 5 plassen.
Og, ellers litt laue/mortefor rett utenfor beina.

Som forventet ble det en treg start.
Prøvde litt her og der uten napp.
Gjorde noen endringer for å se om hva som kunne funke.
Etter å ha hevet kroken ca 5 cm på drift tacklet, og satt på
4-5 fjærmygg på kroken, så satt den første brasma.
Holdt igjen driften bittelitt også.
Prøvde videre samma greia, men fikk ikke mer.
Dreiv å sulla med noe, og hadde satt stanga i stangholderen,
når jeg løftet på tacklet, så satt det på en skimmers(flire???) der.
50 grammer.
Koppet så etterhvert i 3 baller med en god del jokers i.
Og, rett etter det fikk jeg ei ny brasme.
Men, ingen flere.
Koppet i 3 nye baller ca 30 minutter senere,
Og fikk momentant svar fra 2 brasmer, og en liten skimmers til.
Et lite opphold, og den største horken jeg noen gang har fått
kom opp.  Denne gangen på mark og fjærmygg.
Fikk så dagens siste brasme en liten stund etterpå.
Siste 45 minutter gikk uten et napp.
Selv om jeg prøvde å koppe litt til.
Antar sånn i ettertid, at jeg burde ha koppet oftere, men bare f.eks en ball
hver gang.  Tror kanskje jeg hadde holdt de der bedre da.
Men, jeg fikk værtfall opp hver eneste fisk som jeg hadde napp på.
Det er ikke ofte skjer.
Fikk da altså 5 brasmer(2 på ca 1 kg hver, og 3 på ca 500g)
2 små skimmers på ca 50 g, og en hork på ca 50 g.

Av de 8 fiskene fikk jeg 6 på 3-5 fjærmygg.
De siste 2 på en kombinasjon mygg/mark.

Kristin hadde det mye vanskeligere enn meg.
Av 3 grunner. Tror jeg da.
1. Hun hadde bare 1 tackle på 9 meteren.
Et med flatdupp på, som hadde ca 20 cm overdyp.
2. Og, hun hadde kun mark på kroken.
3. Hun hadde for lite jokers i grunn foringa.

Når jeg etter ca 2,5 timer ba henne om å dra duppen ca 20 cm ned,
fikk hun respons nesten umiddelbart.
ja, og ha mygg på da seff.
Problemet som oppsto da var:
Hun har aldri håvet fisk før.
Vi hadde snakket om det på forhånd.
Men, kun egenhendig erfaring kan gjøre noe med det.
Heldig da at jeg satt 10 meter unna henne, og kunne hjelpe
henne med prat.
Så, etter diverse træling, kom fisken i håven.
Ja, de fleste på Rakkestad hørte sikkert at hun dreiv på. (",)
Ut igjen med tacklet, og jammen satt det på ei ny brasme.
med en gang.
Denne mistet hun dessverre på vei inn.
Hun var alt for tøff mot den.
Ikke alltid man kan plane inn ei kilosbrasme rett etter at den er kroket.
Lett å bli ivrig da, men....
Setter det på konto for erfaringsmangel.
Vi har vel alle vært der.

Flere fisker fikk hun ikke.  Ja, da har jeg glemt den horken
hun fikk da. En skikkelig feit en det også.
Like tjukk som den var lang.  Men en del mindre enn min.
De 2 fiskene hennes veide 350 g.
Og, hun ble dermed nr 3 av 5 stk  på seksjonen.  Delt 3 plass da.

Selv var jeg så heldig å ha mest, med 3640 g.
En rimelig god start i Gp serien værtfall.
Selv om fisket var tregt.
Lyktes vel bittelitt med taktikken.
Selv om jeg ergrer meg litt over den overforinga jeg antagligvis
gjorde.

Hadde litt for mye snerk på bunnen også.
Dro inn en del kvist innimellom ja.
Ikke lett å drifte hele tiden.
Menmen, man får vel være fornøyd.

Svein K hadde desidert mest. Med ca 12,6 kg.
Han satt på Nor-Trapp.
Feederfisking.
Grattis.
Ellers hadde jeg faktisk nest mest vekt ellers.
Så, noe varierende ja


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar