Totalt antall sidevisninger

mandag 9. februar 2015

Helgens fiskeri

Den startet på Hersjøen.
Hvor jeg begynte å fiske til høyre for
utgangen. 3-400 m oppover.
Lett å komme opp dit også, da det var
perfekte forhold på isen.

Begynte å fiske med pimpel.
Og, tok for en gang skyld fisk alt i det første
hullet. Og det andre og det tredje.
Joa, det sto da litt fisk der.
Men, stort sett var de små da. 15-20 grammere.
Med noen 50 grammer slengere.
Alene var jeg også. Nærmeste mann var 100 m unna.
Gikk for det sikre først, da det normalt står litt
småfisk langs land der. Og, kan stå litt større
fisk lenger ut, på dypere vann.
Litt færre fisk enn normalt i hullene var det dog.
Stort sett 6-8 stk.
I gode år kan man få opp til 30-40 stk der i hullene.

Etterhvert hadde jeg borret opp der det står fisk,
og skulle prøve litt lengere ut.
Men, da hadde det plutselig kommet et par Eidsvoll
karer, og fisket der.
Borret fort et hull der ute, og fikk noen 100 grammere.
4-5 stk.
Men, selv om jeg prøvde i flere hull også, så ble det med
det første det kom fisk opp av.

Gjensto 1 time og 20 minutter, så fant jeg ikke noe mer
grunn til å være i området, så jeg bestemte megfort at jeg skulle
utforske litt siste timen.
Gikk ut på midtgrunna, da jeg aldri har vært der før.
Mye borret var det der, men så meg ut en flekk det
var lite borret på.
Og, traff på et brukbart hull med en gang.
Kanskje 25 fisker der av varierende størrelse mellom
15-60 g.
Flere hull rundt viste at jeg hadde truffet helt på kanten
av grunna. Men, at det var lite fisk å få rundt der ellers.
Og, at det var gjedde i området.  Mistet fort et par kroker
ja.  Rota rundt der siste minuttene.  Fikk noen fisker her og
der, men....  Tida rant ut.

Fant heller aldri ut om det var best med tafs eller pimpel.
Der jeg prøvde pimpel først, kunne jeg få noen først,
for så å få noen flere etterpå med tafsen.
Men, det var også motsatt.  Myshkan fikk jeg lite på uansett.

Telte opp, og kom til 150 abborer og 1 mort.
Det veide 4370 g.  Det ble en 5 plass av det.
Helt på det jevne altså.


Over til søndagen.
Og Nc nr 5.  Som gikk på Heivannet.
Jeg vant jo der sist for 7 år siden, så trua var
stor på at plasseringa kunne bli bra.
Kun pallplass var godt nok også, hvis man
kunne henge med i kvalifiseringa til nordisk.
Regnet med at flere hadde sett resultatlista fra
sist gang, og at mange ville henge seg på til dit
jeg ville gå.
Dessverre viste det seg at det stemte.
Men, taktikken var lagt for akkurat den delen også.
21 mann startet i den lille vika.
Aaaaalt for mange visste jeg.
Man måtte skumme fløten.
Men, jeg visste jo hvor beste kanten gikk, og satte meg der.
Første hullet ga bare 3 abborer, men flyttet meg 5 meter bortover.
Og, traff på greit der. Telte ikke, men ble vel borti 30 stk der.
Ferdig med det hullet, så var jo faktisk alt vika nesten borret opp.
Værtfall der jeg regnet det som best.
Gikk lenger ut og bort, og kunne plukke litt her og der.
Prøvde gammle hull oggså, men der var det ikke noe å få.

Litt over 1 time ut i konken måtte alt stedet forlates.
Gikk ca 300 m bortover kanten til et ufisket sted.
Stuper nesten rett ned til x meters dyp her, men fant
etter litt ei lita hylle, som jeg fikk noen få fisker på.
3-4 hull som ga kanskje 20 fisk tilsammen.
Gikk videre bortover,og nærmet meg andre innoset.
Alt var oppborret der, men fant noen fisker hist og pist.
Særlig hvis man borret på utsiden av de gammle hullene.
Selv om det sikkert var 8-9 m dypt.
Men, tida hadde gått fort gitt.
Siste del av dagens taktikk skulle prøves.
Krysse tilbake til utgangspunktet for å fiske
gammle hull der.  Da antagelsen var at start stedet ville
dø fort ut til å begynne med, på grunn av masse bråk
fra borring.  Men at fisk ville sige innpå igjen etterhvert,
når det ble stille.
Kun 2 mann var igjen i vika også når jeg gikk tilbake.
Men, 5 andre hadde hatt samme plan, og kom samtidig
med meg dit ca.
Ikke var det særlig med fisk i gammle hull heller.
6 abborer på 30-40 minutter er jo ikke akkurat bra.
Så, siste 20-30 minuttene måtte brukes til å lete opp igjen
fisk fant jeg ut.
Med litt flaks fant jeg alt i første nyborret hull en liten
topp litt utenfor der vi tidligere hadde fisket.
Ble ca 15 raske der. Men, de andre så jo det, og rushet
bort dit de også. Og, det ble egentlig ikke plass til flere
hull til meg der.  For utenfor den toppen datt bunnen brått
ned til 8-9 m.  Man kunne få en og annen abbor der også, men...
Gikk heller litt mot land igjen, borret på ei lita stripe der,
som det ikke var borret på tidligere av en eller annen grunn.
Ca 7 m dypt
Fikk 3 stk i nest siste hull for dagen.
Og, faktisk 7 stk i siste hullet.
Og flere rakk jeg ikke.
Nåja, var strengt talt kun plass til å borre et nytt hull i området
der, som ville ligget 7-8 m unna neste hull også.

Da var det bare å telle opp og gå inn da.
Ble 131 abborer.
Var sånn nogenlunde fornøyd.
Kunne gått bedre, men kunne gått værre og følte jeg.
Hadde vi vært 3-4 mann i den lille vika som forrige
konk der, så tror jeg at jeg kunne plukket 7-8 kg der,
men man kunne ikke forvente det når så mange startet der.

Veide inn, og vekta viste 4765 g.
Ble en 6 plass av det.
Ikke helt gæærnt, men litt for lite altså.
Og, stort sett alle som lå foran meg i kvaliken
lå også foran på resultatlista.
Så, da er det kjørt for meg for i år.
Får bare møte opp på Lysern å teste noe nytt vel.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar