Totalt antall sidevisninger

mandag 21. januar 2013

Til svenskegrensa

Eller til Nessjøen da, som ligger 5 minutter unna
grensa sånn ca.
Her hadde jeg vært en gang tidligere.
I 2004 har jeg forstått det må ha vært.
Jeg og Paal fisket sammen da, og fant den gang
et sted det var fisk, selv om det ikke var så masse,
og mener resultatet da ble middelmådig.
Men, planen ble å gå dit sammen med Kristin.

Som sagt så gjort.  Vi gikk rolig bort dit i det fine været.
Sol og -4 grader var fantastisk, etter -20 +/- i mange dager.
Der var vi heldig med været for en gangs skyld.

Det som ikke var bra i utgangspunktet var at 4 andre begynte
på samme sted.  (Juniorer)  Men, de stakk videre etter ca 15 minutter.

Starten gikk, og jeg fikk fort 3 abborer i første hullet. På plassen jeg mente
det skulle være mest med fisk.  Litt dypere enn jeg mente det skulle ha
vært, men men. Kristin fikk 2 stk i sitt første hull, 6-7 m unna.
Jeg prøvde å borre grunnere, og grunnere i 3 hull, men der hadde jeg ikke napp.
Gikk utenfor det første hullet, og hadde heller ikke napp der.
Inn på samme linja som det første hullet, og jeg plukket et par fisker til.

Ettersom Kristin fisket på samme linja, og juniorene enda var der, prøvde jeg
å fiske utover på litt dypere vann.  I det 4 hullet utover, og da juniorene hadde
forlatt stedet, så gikk det på noe større.  Jeg var sikker på at det var ei gjedde,
da den oppførte seg som det, var heeelt rabiat under hullet.  Ja, Kristin
hadde alt fått klippet av tafskroken på ei antatt gjedde. Hadde bare snappet den
tvert av sa hun.  Kjent den i 1 sek.  Typisk gjedde..... om da ikke det var...hmmm
Nåvel, jeg fikk nå opp min bonusfisk for en gangs skyld. En 3-4 hg fisk.
Prøvde flere hull der ute, men kjente ikke flere.

Gikk tilbake til Kristin, og borret noen hull rundt der, og litt østover.
Fikk et par her og der.  Og flere hull uten noe i.
Gikk så vestenfor der jeg startet, og rett utenfor der juniorene hadde
fisket, og fikk 6-7 stk 20 grammere i 2 hull på rad. Og noen flere strøfisker
rundt der igjen.
Nå hadde det derimot kommet noen lokale folk. 3-4 unger og 2 voksne,
som fisket i samme område.  Så at de fikk litt også. Blandt annet en 100 grammer,
som ble liggende igjen på isen der.  (Håper ikke noen tok med seg den etter
at jeg forsvant derifra, men tror ikke noen andre så den)
Uansett, fisket ble forstyrrende, og jeg fikk ikke flere der.
Prøvde enda litt vestover, både grunnere og dypere,
men uten å kjenne noe
Gikk tilbake, da de lokale dreiv å bålet, men kjente ikke noe der nå heller.
Strøyk østover igjen 60-70 m, og prøvde innefor de hullene jeg hadde
der fra før, og fikk 3 i et hull, og 5-6 i et annet.  Så ble det ikke noe.
Prøvde et gammelt hull enda lenger inn, og her gikk det på en 2-3 hg fisk,
men, som dessverre slapp under iskanten.  Tror det var en abbor faktisk.
Borret så et hull helt oppe i kanten av noe gress som var der, og her
gikk det på en 60-70 gramms fisk.  Prøvde flere hull langs kanten der,
men ikke noe mer liv å merke.

Så tok vi en gal avgjørelse, jeg og Kristin, som stort sett hadde fisket
ved meg hele tiden.  Det var igjen ca 30 minutter av konken, og vi
gikk 2-300 m nærmere starten.  Kristin fikk riktignok en abbor med en gang
vi kom til det nye området, men det var jammen  alt vi fikk også.
Jeg hadde ikke et bett siste 30 minuttene.  Og hadde vel bare den 60 grammeren
siste 45 minuttene.
Jeg er ganske sikker på at vi kunne ha plukket en og annen fisk
der vi startet, om vi hadde fisket mer i gammle hull, eller hadde
borret noen nye innimellom.
Dette ble jo helt galt, da det ble tatt så lite fisk totalt sett, og vi nok
hadde vært på et brukbart sted.
Men, man veit jo ikke noe om slikt før etterpå.
Men, jeg burde jo ha lært.
Jeg er rimelig sikker på at jeg da kunne fått sneket meg en plass lenger
frem på resulttlista, og at Kristin kunne ha fått de 23 grammene hun manglet
for å vært med videre i knock out konkurransen.
Jaja, nå ble det som det ble, og man får være fornøyd med det.

Jeg hadde 51 abbor, 1442 g, og det ble en 3 plass.  42 gram opp til
Haugen.  Mens Hønsen hadde over 2,1 kg og totalvant.
Kristin hadde bare 14 abbor, og 298 g, men det rakk alikevel til 3 plass
 i dameklassa.
Og fikk premie i sin første NC start i isfiske.
Og var fornøyd med det. Plasseringa altså.
Ikke fisket.  Og hun ergret seg nok også i etterkant.
Men, hun lærer av dette.
Jeg var fornøyd med henne også.  Hun sto på som aldri før.
Borret og borret, selv om hun sleit med isen og tunge armer.
Tror nok hun var oppe i 30 hull, og det er klar rekord for henne.
Det kommer seg værtfall.
Og, hun driver å lærer at hvert sekund teller i en konkurranse.
1-2-3 hull ekstra kunne jo ha gitt de nødvendige grammene hun trengte.

Vi fisket mye med tafs, men brukte myshkaen innimellom.
Jeg fikk nok ca 50-50 på begge metodene.
Mens Kristin  fikk alle sine på tafs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar