Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. januar 2013

Med blinde øyne

På søndag dro jeg tidlig opp på klubbhytta,
da jeg var ansvarlig for loddsalget under
NC på Skumsjøen.  La oss si det på den måten,
at det var det eneste som gikk knirkefritt for meg
denne helga.

Jeg var oppe og testet is og forhold der 2 uker tidligere,
og da var det veldigt tregt fiske.  Og, jeg visste ikke
hvor jeg egentlig skulle gå.
Tok en sjanse på å gå oppe i nord, ved innoset.
Det var det imidlertid ganske mange andre som gjorde også.
På forhånd forventet jeg en vinnervekt på ca 3-3,5 kg.
Og, i min lille hoderegning, så håpet jeg da å komme opp i
80-100 fisker, med en snitt vekt på litt over 30 g per fisk.

Starten gikk, jeg startet på en liten grunnrygg.  5 hull ga meg
derimot bare 1 fisk.  Så at Aasmund satt å tok noen ca 30 m
unna, og borret et hull 7-8 m unna han.  Her fikk jeg 5-6 fisker.
Borret 5 hull til rundt, uten å kjenne noe.  Merkelig.
Aasmund sa etterpå at han hadde tatt ca 30 stk i det starthullet.

Jeg borret meg litt nordover, over en ny grunnrygg, og fikk
3-4 i et par hull. Men, aldri så det tok av.  Møtte på Christer
etterhvert, og så han fikk bra i et hull der. Men, jeg traff aldri der
heller.  Gikk derfor enda lenger nord, og nesten opp i graset der.
Samma gammle leksa, bare 3-4 fisk i enkelt hull. I andre bare 1 eller 2.
Jaja tenkte jeg, får bare prøve å nå målet mitt for dagen da,
og fortsatte i samma stilen.  Det ble da mange hull.
Og, jeg trodde faktisk jeg hadde gjort det brukbart, da jeg nådde mine
delmål.  Da skuddet gikk hadde jeg 86 stk, og med litt kjapp hoderegning
trodde jeg at jeg hadde snaut 3 kg.
Ikke sååå værst var mine tanker da.

Men, hvor feil kan man da ta.
Bettet hadde vært langt bedre for mange.
Tror også at samtlige som  fisket rundt meg der oppe i nordenden
hadde mer vekt enn meg også.
Haugen vant jo med 6.3 kg, og han satt jo ikke langt unna meg
under hele konken.
Christer hadde også bra med 5,1 kg.

Hva hadde jeg gjort galt?
Først å fremst ved å undervurdere fiskebettet.
Deretter kanskje ved å bruke tafs litt i starten i de fleste
hullene, men jeg fikk jo 20 % av fiskene mine på tafs og, så...
Brukte jeg for stor/liten myshka?  Burde kanskje ha prøvd mer
variasjon av myshkastr.
Men, det jeg faller ned på er først og fremst, at jeg aldri traff
på såkalte godhull.
Hørte jo av flere etterpå, at de av og til hadde 15-20 fisk i
enkelte hull.  Ja, sågar opp i 60-70 stk i et hull.
Kenneth sa jo at han hadde over 100 fisker etter 1 time.
Phuuuu...   Da er det vanskelig, når jeg som maks hadde 6 stk
i et hull.
Noe feil gjorde jeg uanasett da.
Det sier seg selv.

86 abborer veide 3025 g, og det ble en 20 plass,
og en plass i toppen av NC er nå fullstendig kjørt.

Misunte Kristin mer, da hun var på Spa hotellet på Holmsbu
i stedet i helga.
Jaja, nye tak neste helg.
Og, en introdusering av pimpel for Kristin.
Det må vel til på Lysern.
Og, hun har aldri fisket med det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar