Totalt antall sidevisninger

tirsdag 3. mars 2015

NM

Jaja, så får jeg skrive litt om NM da.

Først fra lag NM.

Ingen av oss 3 på laget hadde fisket på Røgden
tidligere, så det ble en rein gjetting på hvor
vi skulle gå å fiske.
Vi så oss ut ei lovende vik ca 30 minutter unna.
starten.
Starten gikk, og alle 3 fikk faktisk fisk i første
hullet. Men, sto lite ellers i den retningen vi
valgte å fiske oss.  Innover i vika.
Etter ca 20 minutter har jeg kommet lenger inn
i vika, og finner et område sammen med en Trysling
hvor det står en del fisk.
Får et 20 talls abborer i et hull værtfall. Tryslingen
får flere, og en ny Trysling kommer også til og
får en god del fisk.  Jeg får Kenneth og Paal bort
også, men de finner ikke noen gode hull.
Kort tid etterpå dør hele bettet bort på stedet.
Og, det er bare å gå på ny leit.
Etterhvert går jeg over på den andre siden av vika.
Mens de andre 2 blir igjen og fisker i gammle hull
stort sett.
På andre siden er det dårlig.  Får vel 4 stk på en
halvtime.
Går tilbake og fisker i gammle hull sammen med laget,
da det gir enkelte fisker.
Når det gjenstår ca 40 minutter går Paal og begynner å fiske
i motsatt retning fra det hullet han begynte i for dagen.
Vi hadde underveis pratet om at det sannsynligvis var et
lite platå der, og at noen strøfisker måtte det vel stå der.
Paal treffer på et bra hull der direkte.
Noe jeg ser,og jeg skynder meg bort og borrer et
hull utenfor ham igjen.
Og får mitt beste hull for dagen.
Ca 40 abborer kommer kjapt opp.
Aiaiai.  Her hadde vi gått i feil retning i begynnelsen.
Så sørgelig.  Her sto det en god del fisk.
For nå må vi dele området med ca 10 andre, som plutselig
satt rundt oss.  Uheldig timing på når vi fant fisk, for det så
ut som de fleste hadde gitt opp for dagen, og var på vei
inn igjen til start.
Det blir med det ene gode hullet der for meg.
For, det virker som om når 12-14 mann borrer vilt,
at abborene blir skremt vekk.
Prøver mer rundt der, men blir bare bomhull.
Prøver gammle hull også.
Og når det gjenstår 1 minutt får jeg kjapt 2 fisker til.
Virket som abborene var på vei inn igjen da.
For Kenneth får også ved siden av meg.
Men, så er det slutt, og på tide å gå inn igjen.

Jeg endte opp med 83 abborer som veide 2420 g.
Totalt har laget ca 6,8 kg.
Og vi ender på en 5 plass totalt.
En helt grei plassering, men som jeg mistenker kunne
vært noe bedre om vi hadde borret andre veien i
begynnelsen av konken.
Men, slik ble det ikke.
Veit ikke om man skal kunne si hell i uhell, eller hva.
Uten perioden på 15 minutter halvtimen før slutt, så ville
vi jo endt opp med ca 4 kg tilsammen, og det ville ikke
gitt premie en gang.

Etter premieutdelingen dro vi til overnatting Kirkenær
og overnatting på Skaslien.
Der ble det jo noen diskusjoner både om hva som hadde
skjedd, og planer for søndagen.
I utgangspunktet var jeg veldig usikker på hva jeg skulle
gjøre.  Ukjent som jeg er på vannet.
Men, valgte å sjanse villt på et sted, som lå såpass
langt unna at det ikke ville bli så mange i området.
Og da håpe at jeg fant fisk på egenhånd.

Joda, søndagen kom, starten på konken gikk, og jeg raste
nedover til holmene.
Løp en del også.  I motvind og snø som kom på
tvers rett i fleisen på meg.
Kom meg ned i nærheten av utvalgt sted i tide, og startet
fisket. Ikke et bett de 3 første hullene.
I det 4 hullet var jeg bare dritheldig.
Borret skrapte nedi et eller annet. Antagligvis en stein.
Stoppet momentant og dro opp borret, og testet ved siden av.
Heldigvis uskadet skjær.
Fortsatte videre sørover.  Flere bom hull.
Etter ca 20 minutter innser jeg at jeg har bommet for dagen.
Men, typisk nok, så får jeg da plutselig et hull med ca 20
fisker i.  Ahhh, kan det være håp allikevel....
Neida, nesten ikke noe rundt, bare strø fisker.
Bortkastede minutter.
Går enda et par hundre meter sør, og finner flere strøfisker.
Dum som jeg er prøver jeg mer der, i håp å finne en kant,
grunne eller noe.
1 time og 35 minutter ut i konkurransen tar jeg beslutning
om å forflytte meg ei god strekke nordover.
For her var det alt for lite fisk.
Kald er jeg også, for jeg har tatt sjansen på å kle meg tynt for
å kunne jobbe hardere, Og, for at jeg skulle løpe ut dit i
starten.
Jeg forflytter meg i ca 15 minutter nordover.
Får ikke noe fisk i de første hullene.
Og, når det gjenstår en time av konken regner jeg med
at jeg har langt under 1 kg.
Total katastrofe.
Begynner dog å få litt noen strøfisker i hvert hull bortover
på ei stor grunne.  Kun 1 eller 2 stk, Men, også et par hull
med 4 i. Når det gjenstår 15 minutter får jeg et hull med ca
20 stk i.  Og til og med en abbor på ca 150 g.
Heldig med den er jeg også, da den falt av kroken på vei opp
i hånda, og plupp rett ned i hullet igjen.
Men, jeg er såpass kjapp, at jeg greier å plukke den opp med
fingrene, der den svømte rundt i hullet.
Borrer flere nye hull rundt, men det gir bare nye strøfisker.
Og, så er det slutt for dagen.
Og, jeg veit at dette har gått dårlig.
Men, samtidig har jeg vært forberedt i at den ville satsinga
ville enten gi greit resultat, eller stor sjanse for et elendig
resultat.  Valget var tatt på forhånd.
For, jeg ville gå for alt eller ikke noe.

Går innover, og gjetter på at jeg har rundt 50 fisker, og ca
1,5 kg.
Blir litt overrasket da jeg har 73 fisker, og at det veier 2,5 kg.
Ikke det at det forandrer så mye.
Ender på en 59 plass.

Blir som jeg sa til Kenneth på kvelden tidligere, da vi så
på kartet.
Jeg pekte på kartet, og sa:  "Antagligvis sitter vinneren i dette
området", og peker på området østenfor den store øya.
"Men, jeg klarer ikke å la være å løpe sørover"
Og, slik ble det slik jeg har forstått det.
Haugen vant et eller annet sted der med ca 10 kg.
Nr 2,3 og 5 satt vel også i samme området.

Men, en ting er sikkert.
Fra nå av skal jeg bli noe mer kynisk når det gjelder
valg av fiskesteder på ukjente vann.
Er litt utopi at man skal finne fisk på egenhånd alltid.
Værtfall på såpass store vann som NM vann stort sett er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar