Totalt antall sidevisninger

fredag 20. mars 2015

Det handler om å treffe.

Tok meg fri en dag på jobben.
Dro ut på et vann på Totenåsen, som
jeg har hatt lyst til å teste.
Har aldri fisket på dette tjernet tidligere.
Tjernet er ca 1/3 så stort som Sillongen,
og ligger på nesten 550 m.o.h.

Startet å borre, og begynte å fiske meg rundt
vannet.  Tok meg 10 hull å borre før jeg hadde
bett, og fisk opp.
Bare noen få fisker på ei linje der.
Gikk videre, og hadde fisket meg rundt halve
tjernet etter ca en og en halv time.
16 abborer hadde jeg da i kassa, og dreiv å lurte
på om jeg skulle kjøre til et annet tjern å prøve.

Av en eller annen grunn, en følelse, eller hva det
var, hadde jeg en formening om at jeg burde teste
tvert over tjernet nord/sør. Nesten midt på også
Jeg veit ikke hva,
men jeg trodde det skulle gå ei grunne der.
Og, utrolig nok.  Det gjorde nettopp det.
Skjønner ikke sånne greier altså,

Det beste av alt.  I det første hullet på denne testinga,
så fikk jeg en abbor.
I det neste tok det helt av.
50 stk så fort man kunne få de opp.  De fleste på
myshka. Eneste hullet videre jeg fisket myshka dog.
Men, det var helt vilt.  Og, rimelig grei størrelse på
abborene også. 70-80 grammere.
Og, hør nå videre den rekka jeg hadde....
Først et bomhull, så hadde jeg 25 stk, så et nytt
bomhull(Før jeg fant ut ca retningen på grunnryggen)
Så ble det et med 22 abborer i, videre 2 nye bomhull,
så et med 28 stk i, et med 4 i, nytt et med 22 i,
Noen med alt fra 5 til 15 i. Hvor i et av dem jeg fikk
en ørret på ca 3 hg.
Så ble det et med 40 i, en av de siste abborene der veide
310 g.
Så avsluttet jeg med 13,4,10,8,10.
Og, da var jeg klinisk tom for agn.
Dessuten, sekken hadde blitt så tung at jeg ikke
greide å bære den med rundt, så jeg måtte sitte på huk
å fiske.  Blir litt slitsomt i lengden.
Puttet til slutt fisk i alle lommer på sekken, og gikk
opp i bilen for å telle opp, og veie
311 abborer, og 1 ørret.  Snittvekt på alle ble ca 77 g.
Vekta???   Utrolige 24 kg.
På det lille tjernet, hvor jeg ikke fisket av store flekken på.
Men, som sagt, det gjelder å treffe.
Ei kule med 5 mann på dette tjernet kunne fort muligens
ha fått opp 10 kg hver seg på 2 timer så det ut til.
Men, hvordan det var på resten av tjernet veit jeg jo ikke.

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar