Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. desember 2013

Skumsjøen

Jeg og Kristin dro tidlig opp til Skumsjøen på søndag.
Jeg var ansvarlig for utloddinga, og måtte jo forberede meg
litt før det kom folk.
Loddsalget for dagen gikk greit det.

På forhånd hadde jeg sett meg ut en plass lengst oppe i nord.
Ikke på en plass jeg har fisket på tidligere under konkurranse, men ville sjanse
en god del.  Ville helst sitte mest mulig alene sammen med Kristin.
Håpet også for hennes del at det var en del fisk der.

Selv var jeg fremme akkurat tidsnok til kl 11.
Mens Kristin ikke fikk startet før 5 minutter over.
Jeg gjør dessverre den generaltabben å prøver å fiske
litt for dybt. Hadde fisket på Skumsjøen 10 dager tidligere,
og da sto all fisk på ca 2-2,5 m.  men, det var på blankis og sol.
Nå når snøen hadde kommet, hadde fiskene svømt inn til der de normalt står.
0,3 - 1,5 m dybt.
Men, det tok det meg dessverre 6-7 hull og 15 minutter til å forstå.
Og, når jeg begynte å få fisk inne på grunna, så fikk jeg bare 1 og 2 i hullene.
Fisket med tafs.  Og, fikk ikke noe på myshkan heller.
Noen hull var det heller ikke fisk i.

Kristin fikk 5 abborer i det andre hullet, så jeg bekymret meg egentlig
ikke for henne.  Jeg kunne ikke følge med på henne heller hele tiden.
Trodde egentlig at det gikk greit med henne.  Men, fikk vite etter
en time at hun slettes ikke hadde fått noe særlig.

Selv hadde jeg vel 5-6 abborer etter ca 30 minutter.  Katastrofe egentlig.
Men, var jo bare å mose på.  Og fikk noen flere hist og pist langs en kant.
Etter 1 time trodde jeg vel egentlig at hele konkurransen var kjørt.
Tror jeg hadde rundt 20 abborer da.
Nesten så jeg gav opp helt.
Kristin hadde ca like mange som meg da.

Eneste man kunne gjøre var nå å borre på, og prøve å få flere.
Prøvde mer med myshkaen.  I gammle hull også, men uten hell.
Gikk på andre siden av Kristin etter ca 1,5 time.  Østenfor der hun dreiv.
Og, da fant jeg litt mer fisk plutselig.
Kunne få 5-6 fisker i hvert hull.
Men nærmet meg raskt Reinertsen.
Ja, en pimpel sør mann dreiv også.rundt meg ei stund der.
Fisk ble det nok på alle oss 3 der.
men, lite for Kristin dessverre.

Jeg så på klokka når den var 1338, Det hadde vært etter at det var ferdig borret
der vi dreiv, og lite fisk å få på meg.  Bestemte meg da for å gå bort til et uborret sted. ca 250 m unna.
Aldri fisket der ever, så det var en sjanse å ta.
Men, der sto det fisk også.  Heldigvis.
Regnet på det i etterkant, at jeg nok tok værtfall 600 g der siste 15 minuttene.

Da tiden var over, regnet jeg konkurransen som en fiasko.
Trodde jeg hadde ca 3 kg.
Hadde vært treigt syntest jeg.
Men, når jeg telte opp, så hadde jeg faktisk fått 116 abborer.
Når fikk jeg alle de liksom.  Jaja, er slik noen ganger, når man bare borrer på,
og får litt her og der.
Regnet da på vei inn, at vekta sannsynligvis var på mellom 3,5 - 4 kg.
Hvis man regnet ca 32-33 g i snitt.
Men, det viste seg faktisk at jeg hadde 4485 g.  Så jeg ble skikkelig overrasket.
det vil jo si at snittvekta var på 38.66 g.
Jo, det kan nok ofte være litt større snittvekt på abborene i nord.  Veit det fra før.
Vekta mi holdt til en grei 6 plass.
Det som selvsagt irriterte meg var at jeg kun var ca 300 g unna 2 plassen.
Og, tenkte på den katastrofale første halvtimen.
Jeg burde liksom visst bedre.

Med Kristin gikk det ikke bra med.  Selv om hun borret en hel del.
Ble kanskje litt for stillesittende.
Hun fikk totalt 36 abborer som veide 1240 g.  Ble en plass midt i damefeltet.
En 5 plass.  Snittvekta på hennes abborer var da på 34,44.
Og, hun sa at hun hadde fått en del svært små fisker.
Prøvde egentlig bare 1 hull i hennes området, og sant nok, fikk de 2 minste abborene
mine der.

Jeg fisket nesten kun med tafs, det funket greit for meg.
Prøvde myshka ved flere anledninger, meg fikk merkelig nok kun
3 av abborene mine på det.  Skjønner liksom ikke akkurat det jeg da, men.....

Gratulerer til totalvinneren Christer F.  Som fikk knappe 5,5 kg.
Men, altså, egentlig overlegen alle andre.

Men, tror faktisk at hvis jeg hadde gått til høyre for Kristin med en gang,
Så kunne jeg ha overgått den vekta.
Var mer fisk på den siden.
Viser jo også til at Reinertsen nesten vant veteranklassen med 3,9 kg.
Kun få gram unna seieren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar