Totalt antall sidevisninger

søndag 22. desember 2013

Litt trim

Dro en tur opp på et vann som jeg utrolig
nok aldri har fisket etter abboren før.
Har riktig nok så vidt vært uttpå der å fisket
etter røye.  Men, bare en times tid for mange år siden.
Vannet heter da selvsagt Landåsvannet.
Det var vel i si tid en konkurranse her i Mustadcupen.
Men, det var før min tid.
Og, det er jo ikke umulig, at det vil bli arrangert konkurranse
der igjen heller.
Så, det var jammen på tide jeg tok turen opp dit.
Vannet ligger forøvrig på 535 m høyde over havet.
Det var helt greie forhold på vannet. 20-30 cm is.
30 cm der overvannet hadde fryst, men altså 20 cm
der det ikke hadde, men det var egentlig ikke så mange steder.

Gikk langs ene siden som lå i ly for vinden første timen.
Og, etter den timen trodde jeg vel egentlig at vannet
var behandlet med gift eller noe.
Hadde ikke ett napp.
På ei strekke på 1 km.
Så fikk jeg endelig en abbor etter mange tomme hull.
Skvatt til der jeg satt faktisk. :)
Så fikk jeg jammen ei lita røye i samma hull,
fulgt av ytterligere 2 abborer.
Rundt var det imidlertid ikke noe mer.
Gikk da over til andre siden.

Og, fikk fisk alt i det andre hullet der.
Gikk tilbake på den siden, her var det fisk i nesten
alle hull.  For en forandring.
Var det noen som hadde skrudd på en bryter?
Selv om det bare var 1-3 fisk i hullene.
Derimot var det flere i de siste 2 hullene for dagen,
hvor det ble 8-10 stk.

Jeg hadde forventet å få ganske mange flere fisk i størrelsen
30-40 g. Men, der tok jeg kraftig feil.
Og, det som var spennende, var at det var diverse størrelse
på abboren.
Fikk en på 370 g, en på 220 g, og en på 160 g.
Og, altså 1 røye.
Totalt 45 fisker, som veide 3,8 kg.
Som jo gir et pent snitt på 84,4 g pr fisk.
Fikk flest på tafs.  Men måtte nedi med myshkan
i enkelte hull for å få opp abborene.

3 kommentarer:

  1. Var med på Nordisk der i 93, kan virke som vannet har blitt kanonbra siden den gang, hehe.

    Thomas Hesmyr

    SvarSlett
  2. Jeg husker det Nordisket med gru ja Thomas. Jeg presterte å få opp mot 5 kilo med røye, ørret og sik mener jeg det var, men blænket på abbor. Hvor kult er det å blænke på et Nordisk liksom :-S

    SvarSlett
  3. I følge Thomas Ø, så hadde det blitt gjort visse tiltak,(utfisking) i de siste årene. Selv har jeg ikke hørt om det.
    Bare hørt at det kunne være litt abbor der.

    SvarSlett