Totalt antall sidevisninger

tirsdag 5. mars 2013

NM helga.

Og det aller første NM i isfiske for Kristin.
Hun var spent, og jeg var spent på henne.
Og for egen del for laget mitt, og for min egen innsats.
Normalt trøbbler jeg veldig på den individuelle delen.
Tar for store sjanser. Kanskje jeg prøver for mye å komme
meg mest mulig unna folk.  Være alene.

Taktikken for lørdagens lagkonkurranse hadde jeg værtfall
klart for meg.
Skulle starte der jeg fikk fisk i fjor på NC.
Og, Kristin skulle være med meg.
Kenneth ble også med, da han også fikk brukbart i samme område.
Paal skulle drive på sitt sted, der han gjorde det også bra sist
vi var her.

Som sagt så gjort.  
Hadde trodd det skulle startet flere på samme sted, men heldigvis bare
Tommy og Ola S i tillegg.
Planen  min videre var å borre og fiske av mest mulig av stedet
fortest mulig med tafs/pimpel.
For deretter å gå tilbake i gammle hull med tafsen,
Og bruke myshka i gammle hull til slutt.
Hvis det dabbet av skulle jeg stikke til et annet sted.
Helst etter at Kenneth hadde stukket til "sitt" sted.
Og jeg kunne kommet etter, hvis jeg så han satt stille.

Planen ble fulgt den.  Fisk i første hull, litt småe, men...
Og litt for få.  Neste hull, litt større snitt, men for få.
Og slik fortsatte det første timen. Borret ca 15-18 hull,
med 2-10 fisk i alle.
Når alt var oppborret gikk jeg etter med tafsen i gammle hull,
med samme resultat, men snittet på fiskene gikk opp.
Enda hadde ikke Kenneth gått videre heller, så jeg trodde han fikk
bra ca 50 m unna.  Så da også under første timen at han fikk bra i et hull.
Kristin fikk også bra innimellom mine hull.  Og i.
Etter ca 2 timer fant jeg frem myshkaen, og da kom det nesten uten
unntak bare opp 100 grammere i de gammle hullene.  Færre, men dog.
Ble da sittende å gnu etter disse.  Særlig fordi jeg ikke syntest jeg hadde
tid til å lete opp nye områder med fisk.  Tabbe???? Tja.
Tror jeg uansett endte opp med nesten lik vekt i hver eneste time.
Kenneth kom bort til meg da det var igjen ca 15 minutter, og fortalte at
hans gode fiske dessverre hadde stoppet opp etter ca 1,5 time.
Og, at det hadde vært folk på hans andre gode sted, og bare gått videre
derfra, så han antok at det ikke hadde vært fisk der.
Er jo ikke lett å vurdere hva man skal gjøre da.

En annen grunn til at jeg ikke gikk videre var at jeg hadde lyst til
å være i området for å støtte Kristin også.
Og, hun trivdes med sitt fiske.
Tok jevnt med fisk under hele dagen.
Hun endte opp med 77 abborer, og 3670 gram, noe som var
ny pers for henne både i antall og vekt.  Noe sier meg at den
rekorden snart står for fall, for hun  har fremgang for hver tur.
Har snart ikke tid til røykepauser heller. :)
Og, det store skjedde for henne, da laget hennes med Heidi, og Sonni,
fikk mest av damelagene.  3 jevne fiskere fikk caq 11.3 kg tilsammen.
2,5 kg foran neste lag.
Gratulerer damer.

Selv fikk jeg snodd opp 187 abborer, som veide 8870 g.
Noe som  var greit nok.  På det jevne.
Dessverre hadde jo fisket til Kenneth stoppet opp på slutten,
han endte opp med 6255 g.
Og, værst av alt, Paal, som hadde blitt syk natt til lørdag hadde
trøbblet enda mer.  Lite fisk på stedet der han hadde valgt seg,
og med sykdom, som gjør det vanskelig å jobbe særlig intenst.
Han fikk bare 2545 g.
Men, du er tilgitt Paal.  Slikt skjer.
Og, har skjedd oss alle.
Neste gang kan det være meg.  Ehhh, det har tidligere vært meg og....
Totalt endte vi opp med 17670 g, og en 11 plass.
Er jo på det jevne uansett det.

Vant gjorde Acerina 1, med Fossen,Sperstad,Eskildsen som hadde
29,1 kg.  Grattis.


Over til søndagens individuelle NM

Som gikk på Goksjø.
Et vann jeg og mange andre aldri hadde fisket på før.
Jeg hadde sett meg ut et sted jeg ville starte fisket mitt.
Det lå ca 3,5 km unna start, ved innløpet av den ene elva.
Regnet ut at jeg vill nå dit på ca 30 minutter.
Kristin orket ikke å gå så langt, så hun skulle prøve seg så god
hun kunne på egen hånd.
Foreslo et par steder i sundet for henne, som så spennende ut.
Uheldigvis gikk ikke det så godt.
Og, uheldigvis hadde hun ikke valgt det ene stedet jeg hadde sett meg ut.
Hørte at det hadde vært brukbart fiske der i ettertid.
Hun endte opp med 8 abborer og 394 g.
16 plass og lite fornøyd dame.
Men, prøvd hadde hun.
Lett å bli usikker når man er uerfaren, og ikke finner fisk.
Lover å gå sammen med henne resten av sesongen.
Øhhhh, hvis hun greier å gå opp til plassene på Nord-Næra da. (",)

Over til mitt fiske.
For det første.  Jeg ville prøve å gjøre noe anderledes enn tidligere i år.
Det høres rart ut kanskje, men jeg har prøvd det før med hell.
Jeg har jo slitt med mitt fiske tidligere i år, så... jeg hadde ikke noe å tape.
Så, jeg kjørte på med hodetelefoner og dundrende høy musikk i øret.
For å kunne fokusere kun på mitt eget fiske, og kunne få en slags rytme
i fisket, som jeg totalt har manglet tidligere.

Jeg startet å fiske der jeg hadde planlagt. 6-7 andre hadde planlagt det samme.
Ikke fisk i første hullet, ikke i det andre, ikke i det tredje, ikke i det fjerde.
Dro meg litt utover til et par Sangnes karer, som jeg så fikk litt fisk.
Fikk da en fisk i det 5 hullet. Men ikke noe i det 6,7,8.
Anså da den vika som for dårlig til å kunne hevde meg særlig der.
Så nok at det ble tatt fisk på sørsiden av vika også, (jeg hadde drevet innerst)
Men synes at det stedet ble for lite for såpass mange fiskere.

Så, jeg jaget nordover.  Løp mellom hullene også, og det er jeg vel ikke akkurat
kjent for heller. (",)
Niende, 10, 11 12 hull, ga ikke noe.
Løp et lenger strekk opp til odden som skilte de to andre elveinnløpene.
Borret rett utenfor.  Dritjupt, og ikke noe fisk.
Så 2 mann som satt innerst i det nord østlige innløpet, og de satt stille,
og når de borret, så borret de bare noen få meter unna.
Jeg anntok at det kun kunne være Sperstad og Fossen som kunne ha kommet
seg dit. Og når de oppfører seg slikt, så betyr det bare en ting.
Der var det fisk.
Borret dessverre 3 hull til langs kanten på vei opp, uten resultat.
1 time gått, og 1 fisk på 50 g.
Hvis det ikke var fisk her, så ville jeg ha dummet meg skikkelig ut fant jeg ut.

Startet i et gammelt hull de nevnte herrer hadde borret, og fikk 3 abborer momentant.
Og, jeg fikk min bekreftelse.
Prøvde et par andre gammle hull, men de ga ikke noe.
Borret et til innimellom, men ikke noe der heller.
Borret meg utenfor selve elveløpet, men det gikk rett i mudderet.
Det gjorde neste hull også.
Rart terreng under isen gett.
Borret lenger ut.  Riktig dybde og sånt, men ikke noe fisk.
Gikk da midt i vika ca.  Overraskende grunt, ca 3 m, men ikke noe fisk.
Borret neste hull mot spissen av vika igjen, grunnere, men heller ikke her fisk.
Neste hull og ikke langt unna Sperstad igjen, bang. Der var det fisk igjen.
Og, absolutt brukbar størrelse. 100 gram i snitt. Fikk også en 2 hg.
De neste 3 hullene var virkelig gode. Må ha vært borti 1 kg i hvert.
Men, så var alt oppborret, og fisket døde ut.
Tror jeg greide å lirke opp noen ekstra fordi jeg brukte myshkaen
på et tidligere tidspunkt enn Fossen værtfall.
Hmmm, så var det gått litt over 2 timer, og usikkerheten om hva
man skal gjøre videre spredte seg.
Ikke noen av hullene videre på noen av kantene sørover hadde jo gitt noe.
Skulle man sitte å lirke med en myshka for å se om det kom tilbake fisk?
Eller prøve andre ting?

Så da at ei lita vik på nordsiden,ca 50 meter unna, var fisket i, men til hvilket
dyp? Der det var bra fiske, hadde de jo nesten konstant stått på ca 1,8-2 m dybde.
Borret meg utenfor tidligere hull.  Og, her var det riktig dybde.
Trodde ikke helt at det kunne stå fisk her, da jeg jo hadde dårlige erfaringer fra
tidligere i konken.
Så, første fisken røsket bokstavelig talt varpestikka ut av hånda mi.
En 100 grammer kom faderlig fort opp av hullet deretter.
Så var det stilt.  Prøvde myshkaen, og, joda, nå ville all fisk nesten
kun ha den.  Her var det dog mer varierende størrelse på fiskene.
20 grammere, 50 grammere, men dessverre ikke flere 100 grammere.
Jaja, fisk er fisk tenkte jeg.  Gram blir det da.
Neste  2 hull østover ga ikke noe.
Gikk tilbake og fisket sørover.  Og fant igjen fiskene.
De neste 2 hullene ga en del fisk av varierende størrelse.
Dessverre røk sena av på myshkastikka mi.
når det gjensto 15 minutter
Hadde ei i reserve, men med mindre myshka på.
Det ville de ikke ha.
Bråknyttet på en ny og lik myshka som jeg hadde fisket med tidligere,
og fikk fisk igjen.
Kom 6 raske 50 grammere opp.
Fikk da se at både Tommy og Christer pakket sammen utstyret
sitt for å gå inn igjen.  Enda det var 5-6 minutter igjen av konkurransen.
Hva skulle jeg gjøre?
Var vel ikke så langt å gå inn igjen til starten?.
Tok en sjanse på det.
Bedre å bli kraftig svett på tur inn igjen da.
Men, det gjorde så jeg ikke borret et nytt hull.
Dessverre.  Fisket i de gammle.
Med kun en 20 grammer som resultat.

Når skuddet gikk var det bare å kaste alt ned i dunken å gå
alt hva remmer og tøy kunne holde.
Det var vel nesten 5 km inn??
Jeg var på det tidspunktet 3-400 meter bak nest bakerste mann.
Det ble en tøff gang tur inn for utrente meg.
Men, jeg tok igjen de bakerste når 1 km sto igjen.
Og var innenfor grensa 4 minutter før tidsfristen.
Gjennomvåt, men dog.

Og,resultatet ble brukbart.
106 abborer veide 6345 g.
Noe som gav en 6 plass i herrer.
Det er jeg fornøyd med, etter å hatt 50 gram etter 1 time.
Selv om jeg i ettertid har sett at det var rom for enda bedre resultat.
Ting kunne ha blitt gjort bedre.
Jeg var litt stressa ei stund.
Greide knapt nok å tre på fjærmygg når jeg måtte det.

Men, jeg tror at den musikken hadde posetivt innvirkning på meg.
Trance på høyeste volum.  Hehe.
Jaja, de fikk vel en god konsert de som satt ved siden av meg og.
Selv følte jeg at jeg fikk bedre rytme i mitt fiske.
Noe som er viktig for meg.

Totalt vant gjorde jo Sperstad, med ca 8,7 kg
Så, jeg var jo på rett plass.
Han kunne videre fortelle etterpå, at han trodde han hadde
hatt ca 3 kg når jeg ankom.
Godt jeg ikke ødela alt for ham ved at jeg sneik meg inn på plassen.
Men, slikt vil jo alltid konkurranser bestå av.
Stort grattis til ham.
Veldig god fisker, med en dobbelseier i helga, som ikke mange
andre greier.
Godt vi har slike som ham her i Norge, som kan vise oss hvor
mye vi må gutse, for å oppnå de resultater vi vil ha.
Ganske sikker på at han borrer flere hull enn alle andre gjennom
sesongen. Og er over store områder.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar