Totalt antall sidevisninger

mandag 26. januar 2015

Nc 3

Som var på Steinsfjorden.

Dro nedover sammen med Paal.
Og, vi var tidlig ute.  Trodde konken var mellom
10-14.  Men, gjorde ingentingen det.  Rakk å bytte
sene på pimpelstikka.  Og, det var nødvendig.
På forhånd hadde jeg lagt en slags plan for dagen.
Og Paal hengte se på den planen.
Litt lettere å finne fisk og når man er 2, særlig
når jeg skulle starte på et platå, hvor det kunne stå fisk
flere steder.
Nåvel, starten gikk, og vi begynte å borre på.
Fikk en 10 grammer i andre hullet, og et par nye 10
grammere i det neste.  Men, var ikke akkurat det vi
lette etter. Borret på videre, fant et område, der vi fikk
noen 50-70 grammere av og til.  Men, alt for få i hullene
til at det kunne monne noe.  Vi testet ut et ganske stort
område, hvor vi tidligere har fått 2-3 hg fisker.
I dag sto det ikke noen der.  Hadde et hull hvor jeg fikk
3 stk 100 grammere, og en mort, men ikke noe rundt.
Etter ca 1 time, og noen og 20 hull hver, oppga jeg
området. Og, det var på tide med en forflytting.
Kanskje jeg hadde 2 kg da. Alt for lite selvsagt
Planen var å dra nordover. På et større flak, hvor det
kan stå fisk flere steder.
Dit så jeg såvidt gjennom tåka at det satt minst 7 stk
fra før,
Så, jeg vurderte ei bittelita stund.
For, på kanten mellom 2 øyer satt det kun 2 stk.
Og, der har jeg også fått brukbart tidligere.
Og, dit var det kortere å gå.
Her ble det et feilvalg.  Som jeg ergrer meg over i ettertid.

Vi gikk de 4-500 metrene til mellom øyene.
Et 20 talls hull senere, og kanskje 10 små fisker, var
jo dommen klar.  Her var det om mulig enda færre fisk.
Nå var det jo ca 1,5 km opp til flaket dit jeg hadde planen
tidligere å gå til.  Syns det ble for langt.
Så, vi fortsatte sørover, og til utsiden av øyene.
Der har jeg aldri fisket tidligere, men....
Noe måtte forsøkes.
Første hullet jeg borrer der, er det minst 7 m dypt.
Ojjj, såpass dypt ja.  Og, fisk og gett.
Jaja bra.  Ned igjen med pilken.  Ny fisk med opp.
Denne var større ja.  100 g.
Ned igjen.  Ojjj, enda større fisk. 200 g denne gangen.
Ned igjen. 300 grammer denne gangen.  så en ny 300 grammer.
Ned for 6 gangen.  Der kom det jammen en på 5 hg opp.
Dette tegnet godt.  Hadde jeg hatt kjempeflaks alikevel.
Ned igjen.   Og, nå beit det jammen på noe virkelig stort.
Får den med opp til iskanten.  Ser den.  Kilosabbbor.
Så slipper den der jeg ser den inn i øynene. Tror det
kom et par tårer da gett.  Og helt garantert noen mindre
pene orde.
Etterpå var hullet steindødt.
Rundt da?   2 små abborer på ca 10 hull.
Merkelig.
Fortsetter nedover kanten.  Ikke noe.  Ikke før jeg fikk en enslig
4 hg fisk som tok på tur nedover.  Men heller ikke her noe rundt.

Så er det en time igjen av konkuransen, og jeg sitter der med i
underkanten av 5 kg tenker jeg.
Tåke er det også.
Sitter å tenker på et sted enda 1 km lenger sør, hvor jeg fikk
bra et år.  Og, det var jo svært få som gikk sørover i dag hadde
jeg sett.  Tar sekken å går sørover.  Når jeg kommer nære nok,
ser jeg selvsagt at det sitter en akkurat der.  Masse borret i området.
Tar et par hull.  Ikke noe fisk heller.
Og, nå har tåka lettet.  Hadde den lettet 15 minutter tidligere,
hadde jeg ikke tatt den turen.  Typisk.  Det er den dagen ja.
Går nordover igjen.
Tar 2 - 3 hull ute på dypet, men kjenner ikke noe.
30 minutter bortkastet.
Finner ut at jeg tar turen enda lenger nordover igjen.
Prøve utenfor der jeg hadde det greie hullet med de litt
større fiskene.
Og, DER, der står de. 30-40 meter lenger ut.
Men nesten samme dybde.
Ikke så mye man rekker på de siste 15-20 minuttene.
Ikke mer enn å redde litt av æren.
Borti mot 3 kg ble det nok værtfall på den korte tiden.
I 3 hull.   Bommet forøvrig i 2 også, hvor det ikke var fisk.
Her var det stedet man skulle funnet når jeg hadde det hullet
med de større fiskene.  Et 15 kilos sted.  Minst. 2-3 hg fisker.
2 timer der hadde gjort vei i vellinga.

Så ble dagen akkurat som jeg fryktet.  Mye leting, og lite fisk.
Og, i ettertid, finner ut at vi antagligvis tok feil valg etter
første timen.  Ble tatt mye fisk nord for der vi satt første timen.
Men, om vi hadde funnet noe der er jo en annen sak.
Gjort er gjort, og fisket er fisket.

99 abborer fikk jeg.  De veide 7,7 kg.   24 plass er jo heller
ikke mye å samle på.
Men, på den andre siden.  Jeg ble nr 30 totalt av 150 deltagere.
Så, jamme var det jo også mange som hadde hatt det værre en meg.
Men, så er det det der med ambisjoner da.
Man går jo alltid ut for å vinne.
Og, alt annet enn pallen er en nedtur.
Jobbet hadde jeg værtfall.
60-70 hull. Over ei strekning på  tilsammen ca 4 km opp og ned.
Hit og dit.
Og, ryggen holdt den.  Det var da enda noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar