Totalt antall sidevisninger

mandag 10. mai 2010

Ørebro open

På fredag dro jeg og guttungen til Ørebro.
Lå på hjul etter Thomas Ø og hans samboer.
Vi hadde leid oss inn på campingen i Ørebro
for helga. For meg og Thomas ble det meiting,
for guttungen ble det en god del bading, kjempe
fint badeanlegg på campingen der.

Over til fiskinga.
I elva som heter Svartåen.
Kjempefin strekke, med fine pegger.
Hvor alt var tilrettelagt for meiting.
Tenker det er ca 80 tilgjengelige plasser.
I helga deltok 52 stk. Hvorav 38 i eliteklassa.
Og av de, mange av de beste i Sverige.

På lørdag trekte jeg peg nr 50.
Som lå på den øverste seksjonen. Noen kalte den
også dødseksjonen, pga at det visstnok skulle være
noe mindre fisk der.
Ved siden av meg satt mr Tono.
En ganske rutinert og god svensk meiter, for de som
følger litt med.
Min plan var å fiske på 11 m TAP, 5 toppknytt, og 2 m
toppknytt etter Laue.
Og, i utgangspunktet satse sterkt på Laua.
Våres opplysninger var at det skulle være ca 2,5 - 3,0 m
på TAP plassene, og tackler var knytt etter det.
Dessverre viste det seg at det var en god del dypere,
og at det ble problematisk å fiske der for min sin del værtfall.
Nådde jo ikke bunnen helt med de tacklene jeg hadde.
Uansett satt det på ei lita Flire under dybdemåling, på
rein krok. Så, fisk var det nå i åen.
Fikk også ei lita laue på 2 meteren før startskuddet gikk.
Også på rein krok.
La ut bare 6 appelsin store baller på TAP plassen, 8 mandarin
baller på 5 meteren, og litt og litt lauefor på 2 meteren.
Startet på laue plassen, hvor ingen var hjemme til å begynne med.
Gikk ut på 5 meteren, hvor det satt på ei lita Flire med en gang.
Viste seg fort, at det sto en god del Flire og Mort der.
Men, de gikk kun på hvis jeg lot tacklet drive med strømmen.
Da tok de ca 2 m nedenfor der jeg la ut foret. Var jo et drag i vannet.
Under et stopp i nappinga prøvde jeg lauestanga, og da hadde
laua kommet. Men, fant fort ut, at den sto forholdsvis dypt.
Ca 80 cm. Så, jeg hadde alt for lett dupp. Tok for lang tid til
at kroken kom ned. Mr Tono fisket kun etter laue, og brukte
sikkert en 1 g dupp????, og så fort at han ville knuse meg på farta der.
Så, jeg gikk ut på 5 meteren igjen. Og fikk flere pene morter og flirer.
Værtfall opp i 80-90 g.
Totalt fikk jeg opp 4950 g. Og, var faktisk litt skuffet over vekta,
hadde trodd den skulle bli litt større. Men, blir jo ikke mye vekt av små flirer
heller. Gikk nok litt for seint med en 0,6 g dupp også, hvor kroken
skulle ned på 3 m.
Alt i alt ble jeg nr 4 på seksjon, slått av Tono med ca 700 g.
Hvorav jeg så han var en kjapp tur ute på TAP og fikk en ca 3-400 g fisk
rett før slutt.
Med bedre tackler, tror jeg faktisk at jeg kunne slått ham.

Enkelte seksjoner ga en del fisk, men ingen kjempevekter.
12 kg var vel det meste, på den nederste eliteseksjonene.
Hvor snittvekta var på ca 6,5 kg, for de som satt der.
Thomas satt på min seksjon, og fikk ca 1,5 kg.

På søndag var vi værtfall litt bedre forberedt på dybder.
Tenkte jeg skulle satse max på 13 m TAP plassen etter brasmer.
Og, å sette opp en 5 m etter småfisk nære.
Utrolig nok trekte jeg nok en gang på samme seksjon.
Denne gangen peg 54. Og, enda mer utrolig.
Thomas trekte ved siden av meg. på peg 53.

Jeg startet med å kaste ut 12 appelsin store baller på TAP
plassen, og noen få på 5 m.
La i godt med casters og mark i ballene.
Og, resultatet ble nesten umiddelbart ei pen brasme
på ca 1 kg. Og 3-4 skimmers etterpå. Så ble det stopp gitt.
Prøvde på 5 m, uten napp.
Ut på TAP igjen, og kastet noen baller med for til.
Umiddelbart gikk det på ei 1 kg brasme til, og en skimmers.
Så stopp igjen, selv etter en god del forskjellige forsøk
på ting og tang.
Mistet dog noen napp, og hadde med et par stk noen meter.

Gikk inn på 5 m igjen, og tok ca 10 morter kjapt.
Etter det var det jamt slutt på å få fisk for min sin del.
Vekta viste usle 3,3 kg for min del.
Thomas sleit betraktelig mer, og fikk knappe 1 kg.
De andre rundt oss så jeg fikk en del brasmer.
Men, uten at noen hadde noe kjempefangster.
Ble nr 8 på seksjon denne dagen.

I ettertid, tror jeg at vi foret for mye.
Ble jo så fort stille, og nappene så forsiktige.
Og, jeg la merke til, at naboene våres kun kastet
en liten ball utti ved etterforing, mens jeg kastet 2-3.
Så at de fikk napp direkte etter foringa, mens jeg
ikke fikk. Når jeg la om til 1 ball, fikk jeg også napp,
men greide ikke å kroke dessverre.

Brukte en 6 g flatdupp, noe som var passe i strømmen
for dagen. Brukte 1 kg Gros Gardon,2 kg Bremes, og 4 kg
Leam i dagens forblanding. Og la i godt med mark og Casters.
Brukte opp igjen morteforet fra gårsdagen, som var 2 kg
Special Gardon, 1 kg Gros Gardon, og 400 g Hamp.
Iblandet en del pinkies og maggott. Blandet med litt
jordbærsmak.
På brasmene brukte jeg en 14 krok på 0,10 fortom.
Hovedsene 0,14
På mort en 18 krok på 0,12 fortom
På laue en 20 på 0,12.

Vant gjordre Peter Lindh foran Mikael Tono
Totalt sett ble det en 17 plass for min sin del,
Noe jeg er ganske fornøyd med tross alt.
Første gang i åen og greier.
Med bedre tackler og total informasjon tror jeg
at jeg kunne kommet blandt de 10 beste.
Men, får prøve igjen neste år.
En trivelig konkurranse i en trivelig by.


Rune og Rolf Magnus Grenberg var også i Ørebro.
Her med forberedelser foran lørdagens konkurranse.



Thomas setter opp stenger.


Utsikt over seksjon hvor jeg satt.

Her satt jeg da.


Fra lørdagens resultater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar