Totalt antall sidevisninger

søndag 21. desember 2014

På`n igjen.

Som vanlig siste året er jeg seint ute med
å skrive fra de siste fisketurer.
Men, her kommer det litt kort.

Første turen på is var lørdag den 29 november.
Etter å ha ventet på minusgradene et par mnd.
Men, endelig bikket temperaturmåleren under o grader.

Første turen gikk til et bitte lite tjern i nærområdet her.
Hvor jeg normalt bruker å ha første turen, og få 20-30 abborer.
Isen var akkurat tykk nok til å kunne gå uttpå.   4 cm.
Fisket ble helt fantastisk.
2,5 timers fiske ga 208 abborer, som veide 12 kilo.
Og, med en del penere abborer størrelse messig.
17 stk over 2 hg.
Hadde et hull hvor jeg tok 7-8 sånne 250 g til 350 g abborer
på et blunk. Bare ned og rett opp igjen med kroken.

Såpass artig var denne turen at jeg måtte dra dit igjen på
søndagen også.
Og, med nesten like bra bett. Fisket i 4 timer
309 fisker veide 14,3 kg.
Ikke så mange "store", bare 3-4 stk.
Men, hadde et hull hvor jeg tok over 80 abborer.

Helga etter var den vanlige turen til Trysil tidlig i desember.
Landsjøen på lørdag.
Og som vanlig ble det magert utbytte for meg der.
Får ikke taket på denne sjøen.
Helt tomt for fisk der jeg startet, og alt for lite å få etter hvert.
35 abborer veide 2 kg.  Og, det ble en 11 plass.

Dagen etter var det Tørberg sjøen.
Og her ble det samma visa for meg.
Ikke fisk der jeg startet, som var ca der jeg fikk all fisk
forrige gangen jeg fisket på den sjøen.
Fant etterhvert noen få abborer.
Det ble 9 i antallet, og de veide ca 1 kg.
Og det ble en veldig laber 17 plass.

Forrige helg var jeg med på ei kule på Elgsjøen på Hadeland.
Som normalt startet startet fisket mitt tregt.
Fikk bare strøfisker, mens de rundt plukket jemt og trutt.
F.eks hadde Kenneth 34 fisker når jeg spurte ham etter ca
20 minutter.  Jeg hadde 4-5.
Men, etterhvert fant jeg litt mer fisk utover en rygg.
Og plutselig var det halvfult i sekken.
Noen ganger skjønner jeg ikke åssen det blir slikt.
Syns selve fisket er halvtreigt, men.....
Siste timen flyttet jeg meg 150 meter lenger bort.
Og traff på knallbra fiske direkte.
Tok nok 4-5 kg siste 50 minuttene.
Totalt ble det 306 abborer, som veide 14 kg.
Og, her ble det faktisk seier.
Mange med høye vekter også fra dette forsåvidt lille tjernet.
6 stk hadde over 10 kg.  Av totalt 15 deltagere.

Så, over til første NC for sesongen.
Som var på Skumsjøen i dag.
Starte på en helt vanlig plass for meg på denne tiden av året.
Og, som før, ble det ultratreig start for meg.
Etterr 45 minutter følte jeg at alt var tapt enda.
Hadde 25 abborer, og noe måtte gjøres.
La om den fiskemessige taktikken, og det slo til
I første hullet. dro 6 abborer der i en fei.
Fortsatte å ta 2-5 fisker i nær sagt alle hull jeg fortsatte
med dette resten av konkurransen.
Men, det ble virkelig en jobbe dag.
Borret egentlig en god del hull ja.
og beveget meg over ei strekke på ca 1 km.
Siste hullet ble egentlig litt for grunn, men beit frenetisk
der også. 2 stk siste 30 sekundene, Og beit på blank krok
når skuddet gikk, men den fikk jeg ikke da.
Dessverre hadde jeg også mistet 2 litt større abborer siste timen.
Var greie å få opp mot iskanten, før de dro i vei noe så jævlig.
Snapp på myshkan begge gangene.  Og, da ble jeg i tillegg
nødt til å knyte om.
Men, jeg var egentlig fornøyd allikevel.
For jeg hadde fått 134 abborer.
Veide inn som en av de første, og fikk opp vekta 5120 g.
Litt over forventet faktisk.
Men, viste seg at første 45 minuttene ødela litt for mye til
å gå helt til topps.
Thomas H vant med ca 6 kg.
Og Paal sneik seg også foran meg med 55 g.
Men, 3 plassen ble min.
Da får man være fornøyd.
Jeg er med i NC i år også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar