Totalt antall sidevisninger

tirsdag 15. april 2014

Pleddet.

Ja, tenkte jeg kunne skrive litt om forrige helg,
mens jeg nå ligger her under pleddet.
Har blitt forkjølet gitt.

Snertingdalcupen

Langvannet på lørdag.
Med et oppmøte på over 60 deltagere, visste jeg på forhånd at
det kunne bli litt trangt om plassene.
Vannet er jo ikke så stort.
Så, taktikken ble å "skumme" over antatt gode plasser de 2
første timene, for så å truge siste 2.

Startstedet ble en plass jeg hadde meget bra på for noen år siden.
Men, det ble ca 15 andre som også startet der.
Og, så greide jeg i tillegg å starte litt for grunt.
Som før i år, så står ikke fiskene veldig grunt.
Men ofte på ca 2-3 m
Fikk noen i det 3 hullet, grei størrelse, men for få.
3 hull til ga lite der. Gikk ca 50 m lenger sør, og fikk
noe i et par hull der.  Men, jeg så at noen rundt meg fikk
adskillig mere. Ga opp området midlertidig etter ca 1 time.
Hadde sett at Kenneth satt rimelig stille, og gikk de 250 m ned
til ham.  Fikk et bra hull noen meter nord for ham.15-20 fisker
værtfall, med brukbar størrelse på fiskene.  Fra 50 g til 2 hg.
Men, så ble det å borre igjen. Fikk noen hist og pist rundt der.
Gikk enda lenger sør, og prøvde på et platå ganske
midt ute i vannet.  Fikk noen få her også, men ikke så mye
at jeg gadd å drive på mer der.
Gikk nesten ned til starten igjen, på en kant, der det fra før satt 5-6 stk.
Ble ikke mange her heller, 4-5 abborer på 6-7 hull.
Da hadde det gått så langt ut i konkurransen at det meste var borret opp.
Og jeg trodde jeg lå ganske dårlig til.
Hadde jo snakket med Kenneth etter ca 1 time, og han sa han hadde værtfall
5 kg da. Og jeg hadde jo hatt ca 2 kg på den tiden.
Noe mer hadde jeg jo plukket, men....
Jaja, var bare gå å prøve litt i gammle hull da.
Måtte helt tilbake til der jeg startet dagen for å få noe i gammle hull.
Og fikk truget opp 17 abborer siste timen.
Hadde altså blitt en skikkelig jobbedag for meg på isen igjen.
Ingen ordentlige godhull.
Fikk opp 111 abborer for den nette vekt av 7255 g.
Faktisk ble det en 2 plass ut av det også i min klasse.  Ble vel egentlig litt overrasket
over at jeg hadde såpass som jeg hadde.
Kenneth hadde mest med 9490 g
Mens Johnny hadde 9,2 kg i veteranklassa.
Så totalt var jeg på en 3 plass etter 1 dag.

Abbortjern på søndag.

Over 50 deltagere her også.
Og, som jeg sa før starten, her ble det viktig å treffe
første timen.
Begynte å fiske rett utenfor starten.
Sammen med en god del andre.
Første 4-5 hullene ga fisk, men ikke så mange som forventet.
Og, heller ikke så store som forventet.
Dette tjernet gir ofte fra seg abborer på + 100 g.
Når jeg derimot gikk litt lenger(Ikke mange metrene) sørøst enn de andre,
så traff jeg et bra hull.
Uheldigvis så kom jeg akkurat til å sitte med ansiktet mot de andre her.
Ville jo følge med på hva de andre gjorde også.
Da tok det ikke lang tid før de kom etter.
Tok nok borti 2 kg her, med bare fin fisk.  Mellom 1-2 hg.
Neste hullet enda lenger ut ga også ca 1 kg.
Men, så var det bråstopp her.   Ikke mer å få.
Gikk da til et annet uborret område, som jeg har fått
litt på tidligere.  Første hullet ga kanskje 20 abborer, men med et langt
mindre snitt vekt. Kanskje 50 g i snitt.
Plukket videre noen  her og der rundt der.
Etter 1 time og 50 minutter måtte jeg på et nødvendig ærend.
Er ikke av de som kan gjøre slik med fullt av folk rundt meg,
så jeg gikk borti ei slags vik.
Prøvde å fiske litt der også, men det ga bare 1 fisk.
Og, det ble de første 1, 50 timene av konkurransen som ble
tellende for meg. Maktet bare å få opp 4 abborer neste timen.
Og siste timen ga nada, ikke et bett engang.
Fant da ut, at jeg har blitt langt dårligere til myshka fiske, og truge fiske.
Er ikke det jeg driver med for det meste lenger.
Har gått over til å jage rundt.
Og, da mister man altså ting på andre områder.

Totalt fikk jeg opp 84 abborer, som veide 6395 g.
Og, det holdt allikevel det. Ble seier ut av det.
Kunne jo dratt hjem siste 2 timene.  Hadde nok ikke over 250 g da.
Og sikkert av de som fikk minst i den perioden.

Og, ble da som jeg sa, viktig å treffe første timen.
Noe jeg gjorde.
Noe annet som selvsagt er viktig, er å vite om  2-3 plasser
på forhånd på slike små vann. Der man er nødt til å få bra i starten.
Hvis man skal henge med i toppen.
Derfor må jeg si at jeg er imponert over en del deltagere som får
+/- 3 kg på steder jeg absolutt ikke ville ha fisket.
Selv ville jeg antagligvis ikke fått 1 kg der engang.
Eller, som det er, jeg ville aldri i verden ha prøvd å fiske der.
Fordi jeg selvsagt har vært over de områder tidligere.

Joooooo, det ble jo seier totalt også da i Snertingdalcupen.
Kenneth og Johnny hadde bommet på startstedene sine.
Og kom litt ned på lista.

Nei, nå får jeg finne Repsilen min igjen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar