Totalt antall sidevisninger

onsdag 9. april 2014

Jaha ja.

Nå er det veldig lenge siden siste blogginnlegg.
Er skikkelig på hæla.
Men, har vært veldig masse jobbing, og tur til syden.
Skal prøve å sammenfatte det jeg husker fra turer jeg har vært på.

Rokosjøen

Gikk til høyre for starten. Fant fisk ganske kjapt.
Hadde brukbart første 1,5 timen. men, det ebbet ut rundt der.
Og jeg gikk ei stund uten fisk.
Helt til jeg kom bort til Kenneth, somm satt og tok noe småmort.
Fikk igang noe mort jeg også, Fikk 50 stk siste timen.
Veide inn 6720 g, som ga en 2 plass. Tror jeg hadde ca 130 abborer.

Myshka NM på Sørsåssjøen

Første rute var helt tragisk for meg, og mange andre.
Ikke noe mort å få.
Og lite annen fisk.
Var heldig nok med å få en brukbar abbor på 196 g.
Som ga en 13 plass i den ruta.
Andre ruta var noe bedre.
Valgte å prøve å fore opp et par hull på dypest mulig dyp.
Som ga litt resultater.
28 mort, og 2 abborer.  De veide 1740 g.
Som ga en 3 plass i den ruta.
Sammenlagt ble det en 3 plass. Og VM plass.
Håper det blir tur til VM i Finland neste år.

Førkonken til Nordisk på Skrukklisjøen

Hadde jobbet natta før, og sovet bare 2 timer, så var
rimelig ør i hodet.  Men, moro å bare være med, og se litt.
Hadde på forhånd bestemt meg for å teste et område, for
så å rusle rundt for å se litt.
Lite fisk på testområdet, så begynte på rusleturen.
Både for å se litt fiskere, og steder der det står fisk.
Borret vel også noen hull.
Og prøvde noen gammle hull.
Siste gammle hullet rett utenfor starten var desidert best for meg.
Ga 5 fisker siste 3 minuttene. :)
Totalt hadde jeg ca 40 abborer, som  veide 1190 g.
Og en plassering blandt de siste.  Nr 31

Sillongen

Gikk til vante plassen min der.
Men, sammen med maaaaaaange andre.
For mange.
Borret 2 hull, uten napp i.
Og gikk mye nærmere starten.
Fikk noen abborer i 4 hull på rad, som lå på ei linje.
Men fant ikke mer der.
Fisket meg rundt start vika, uten napp.
Fikk noen når jeg kom midt på vannet på motsatt
side av der jeg startet.
Og, hadde 2 hull på rad, der det slo kraftig i tafspimpelen min.
Men. ingen fisk å få.  Prøvde forskjellige metoder der også,
men var nada å få.
Antagligvis litt større ørret som var på ferde tror jeg.
Borret meg helt rundt til startstedet igjen.
Med noe få borrer som  resultat
Så da at Remi fikk abbor på dypt vann,
og gikk bort til ham å prøvde.
Joda, var noen der, på ca 10 m dyp.
Men, litt tilfeldig hvor den sto.
Testet siste 15 minuttene på en dyp kant som jeg visste om.
Som enda ikke var fisket på.
Fant dessverre ikke kanten før det var bare 5 minutter igjen.
Og, der beit det jo selvsagt meget bra.
Men, rakk bare 5 små.
Veide inn 2890 g, på ca 70 abborer.
Som ga en 5 plass.
Hadde merkelig nok ikke en eneste mort.
Men, gikk bare etter abbor etter ei stund, da jeg syntest at
det ble tatt lite mort rundt omkring.
Noe som viste seg riktig til slutt.

Sjekk av is på Totenåsen.

Sku sjekke noe is på Garsjøen, etter en avtale med
Thomas. Vi skulle prøve å arrangere ei kule der.
Kom dit, så begynte det å snø ganske kraftig.
Borret ca 20 hull.  På forskjellige steder.
Men, hadde bare 5 abborer.
Isen var meget tykk.  Og tung å borre.
Var litt skeptisk foran kula, til hvor mye fisk det kunne bli da.
Dro videre til neste vann.
Hadde egentlig tenkt meg lenger opp i åsen, men
på grunn av snøfallet turde jeg ikke lenger opp, da
mine dekk var ganske dårlige.
Dro derfor heller ned til Skjeppsjøen.
Ca 25 hull ga kun 2 abborer.
Var rundt hele sjøen.
Må ha vært noe med været, og bettet i området når jeg var der.
Bruker jo å kunne få en god del mere der også.
Men, de to abborene veide nok sine 150 g hver.

Kula på Garsjøen.  (Med 29 deltagere)

Jobbet natta før i 12 timer, så var litt uggen av lite søvn
Startet på stedet der jeg hadde fått de 5 abborene på issjekk testen.
Ikke et bett der nå.
Har tidligere bare vært på denne sjøen 1 gang tidligere, så jeg var ikke
så veldig kjent der.
Ser derimot at Kenneth får fisk i ei vik på andre siden.
Går over, og setter meg ca 100-150 m nordenfor.
Og får noen fisker hist og pist.
Borrer meg mot Kenneth, og Tonje, som hadde kommet dit også.
Får noen flere, men ikke så mye akkurat.
Velger derfor å gå ca 250 m nordover igjen.
Mente å huske at jeg fant en skråkant utover der når jeg fisket
her for ca 10 år siden.
Finner den nesten direkte.  Ikke fisket på enda heller.
Bare innenfor.  Har flaks der.
Får et "grise" hull.  60-70 abborer og ca 3-3,5 kg.
Men, alt har en ende. Flere har sett hva jeg har fått, og fisker rundt meg.
Lite mer å finne der.
Velger å gå tilbake til der jeg startet, og prøve noen hull litt dypere der.
Men, ikke noe der.
Går enda litt lenger nord.
Borret et hull, men for dypt.
Rimelig oppborret rundt omkring da.
Har ca 6 kg i sekken.
Er igjen litt over en time.
Ser da, at det ikke er borret på ei ca 50 m strekke ved starten.
Får prøve der da.
Første hullet er for dypt.
Men, i det andre....
Nytt "grise" hull. Ca 3-3.5 kg der også.
Johnny kommer, setter seg bak meg, og får et bra hull der..
Prøver bak ham igjen, men der er det for grunt.
Lenger ut, for grunt.
Enda lenger ut.  Perfekt dyp.
Og, det 3 "grise" hullet for dagen.
Da var det ca 20 minutter igjen  av konken.
Og, jeg drar nok garantert over 3 kg på den tida.
Når sluttsignalet går, er det enda ikke tomt.
Det ble dagen med stor D.  Fikk vel all flaks på en gang tenker jeg.
Teller opp 290 abborer, som veier 13550 g.
Og, knuser alle andre.
Nest mest hadde vel Johnny, som hadde ca 7,5 kg.

Så var det nesten rett på jobb igjen.
Jobbe 12 timer, sove 2,5 time.
Og så dra til....

Nord Mesna.

Har aldri vært på dette vannet før, men hadde fått noen små tips.
fra Kristin, som har fisket litt der før i gammle dager.
Bestefaren og bestemoren hennes bodde nemlig på saga i sin tid.
Og hun var da med å pilket noen ganger.
Tipsene gikk på områder/strekker, men ikke eksakte steder.
Og, litt å borre på er det jo da alikevel.

Gikk fort i 30 minutter, og startet på et ca antatt sted.
Hadde flaks, og fikk fisk alt i 2 hullet.
Ikke mange, men nok til å prøve mer.
Fikk noen til i det 3 også, og i det 4.
5 hullet gav mest. kanskje 30 stk der.
Åge R og Thomas hadde i mellom tiden kommet,
og fisket i nærheten av meg.
Selv fikk jeg ikke mer i området, og gikk ca 300 m lenger opp.
Nytt uborret område, og har flaks på nytt.
Fisk i første hullet.  Ikke mange der heller.
Men, dessto flere i det neste.
Gir nok ca 70-80 fisker. i det.
Men, også her blir det slutt.  Og flere hull rundt gir nada.
Ikke et bett engang.
Åge R har kommet etter, sitter ca 100 m lenger opp, og ser han
får litt der.
Velger å gå forbi ham, og ca 1 km lenger opp.
Har ca 6-7 kg i sekken da tenker jeg, og det er igjen ca 1,5 time.
Er snart helt oppe i nord enden.
Værre å finne fisk her, men finner noen småtasser etterhvert i et hull.
Blir kanskje 40 stk der.  Men, heller ikke her er det noe rundt.
Går ca 50 m tilbake, og finner en fin kant med fisk på.
Noe større snitt på de også.
Har faktisk 3 hull med brukbart med fisk i.
Når det er igjen 5 minutter mister jeg en større fisk.
Antatt 4-5 hg.
Blir dødt i det hullet da.
Rekker et til, som gir kun 2 mindre.
Da er det bare å kaste sekken på ryggen og gå fort inn igjen.
Tar snart igjen Åge R, som sier han avsluttet med et bra hull.
Og tror han har 7-8 kg.
Vi går sammen inn, og kommer da omsider inn.
Veier inn greie 11440 g.
På et antall jeg ca beregner, rakk ikke å telle.
Ca det samme som dagen før tenker jeg. 280-300 stk
Da snittet mitt nok var en del mindre.
Hadde jo bare en på over 80 g.  En 150 grammer.
Og, mange 20-25 grammere.
Gir meg en seier i herre klassa.
Magne Moløkken slår meg derimot. 13 kg
Han fisker nære starten, og får sine fisker i få hull.

Tipsene ga meg jo hint om områder, som var gull verdt.
Men, det måtte jobbes, og ha flaks for å finne fisk.

Og, etterpå ble det tur til syden.
Lanzarote.
Kjekt å få litt hvile og varme i seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar