Totalt antall sidevisninger

tirsdag 28. januar 2014

Nå har det vel gått lang nok tid.

Til å fordøye, og tenke over hva som skjedde
på Søndre Ulvsjøen forrige søndag.
Ja, og så ble det for mye jobbing hjemme og på jobb
(60 timer) forrige uke, til at jeg hadde overskudd til
å skrive.

Som mange visste på forhånd, kan Søndre Ulvsjøen være
en sær sjø å fiske på om vinteren.
Jeg har vært der å fått 30 g, og også fått 5-6 kg.
Det bruker som oftest å være enten små fisk man fisker
etter, eller de riktig store.
Sjeldent de mellomstore.
Taktikken min for dagen var å gå etter de små.
Og ta de store som eventuelle bonuser.
Forventet da abbor på 15-20 g.

La i vei oppover sjøen.  Løp meg fort opp til fremst
i køa som gikk scooter løypa.
Ville med dette også vise at jeg var veldig bestemt på å
gå til et område jeg visste flere ville gå til.
Og, håpet var med det å unngå at noen  ikke gikk dit.
Hvem veit åssen det gikk.
Det ble værtfall 4 fra Pimpel Sør der, 3 fra Trysil, samt
meg og Kenneth.  Selv om Kenneth startet noe lenger ut,
og vestafor meg.

Jeg startet å fiske helt innerst av alle.
Og, fikk fisk i første hullet.  Men, gudbevare meg vel
hvor småe de var.  Og, de tok veldig forsiktig.
Prøvde litt lengre ut neste hull.
Fisk der også, men om mulig var de enda mindre.
Helt ned i 1 gram pr stk tror jeg.
Byttet da tafskrok til en str 18.
Hadde drivi med en 14 krok først.

Alle de påfølgende hullene var det bitte små abbor i.
Og, tankene kommer da.
Hvor mye kan en egentlig få i vekt av disse småtassene?
Og, hvor langt kan man komme med det i en konkurranse.
Man kunne jo regne med at noen fikk et mye bedre fiske,
med større fisk.
Regnet ut at 100 fisker kanskje kunne bli maks 6-700 g.
Og, det kunne vel ikke akkurat rekke til noe.

Nåvel.  Hva gjør man da?
Kikket rundt meg, og så at ingen tross alt hadde gått sin vei
enda.  Alle dro på disse småtassene.
Så jeg fisket også videre der.
Fikk så plutselig en bonus abbor på 170-180 g.
Og, det hjalp jo på litt.
Og, håpet kom jo at det kunne bli flere av de.
Merket også ellers at de største av de minste.
Altså de på 5-6 gram kom først til kroken i hullene,
så kom de som var enda mindre.
Og, at de 5-6 grammerene helst sto nære en sivgard som
stakk ut i vannet der.
De hullene jeg fikk 1-2 grammere i gikk jeg rett og slett
bare i fra.
Plutselig fikk jeg jammen en bonus fisk til på ca 170 g.
Og, de rundt meg hadde ikke fått så mange bonuser det
jeg visste da.  Kun Thomas H som sa han hadde fått en.
(Han fikk vel enda en før det var slutt.)
Åge R kom også når det sto igjen ca 1 time, og fikk faktisk
3 bonuser, etter det jeg hørte.

Siste halvtimen gikk jeg litt lenger vestover, mot en odde og
noe siv.  Her fikk jeg også 5-6 grammere.
Og mistet en bonusabbor.   Satt ikke på så lenge den da, men...

Så var det plutselig slutt.   Og jeg tenkte, at, her ble det jo ikke
akkurat så mye i vekt.
Men, da har jeg værtfall fisket sammen med flere som heller
ikke har gjort det noe særlig bra.
Regnet med jeg hadde ca samme vekt som de andre som hadde
fisket der.
Så da gikk vi vel ned med mann og mus alle sammen i tilfelle.

Telte opp, og hadde 136 "abborer", inkludert de 2 bonusene.
Og, som sagt, en sørgelig lav vekt på de.
1004 gram viste vekta når jeg kom inn.

Men, den vekta viste seg faktisk til å gi meg en 3 plass i min klasse den.
4 totalt av alle.
Det hadde vært et lignende og dårligere fiske på hele sjøen.
Og de store hadde vært vanskelig å få.

Mest av alle hadde Ruth Ramstad, som hadde 1,7 kg.
Noen mellomstore fisker, etter det ryktene har sagt.

Herre klassa vant Kjell Joar Nerhagen med 1224 g.
Han fisket en del i mitt nærområde, men ikke helt inntil.
På en plass der jeg veit det ble tatt litt større fisk også,
men veit ikke om han tok alt der.
Jim ble nr 2, på 1156 g, og han fikk vel noen få litt større fisker.
Og, hørte han hadde mistet et par riktig store.

Kenneth fisket jo ganske nær meg, og gikk kun etter litt større fisk
etterhvert, men det gikk skeis.
Men, han var jo nære ved, da han hadde mistet et kilosabbor i siste
hullet.
Ute på stedet der blandt annet Kjell J var innom.
Jeg var nok flere ganger inne på tanken å gå dit ut selv
også.  Har fått brukbart der før selv.
Men, så ble det som det ble da.

Hva så med snitt vekta på mine fisker.
Den var jo på sørgelige 7,38 g.
Hvis jeg trekker ut de 2 bonusene, og 354 g.
Så blir snitt vekta på 4,85 g.  Og, det var nok der det stort
sett lå.
Men, da var vel mitt snitt relativt "høyt". :)
Magnus R hadde f.eks på ca 4.3 g.
Og, syns jeg hørte at Terje Lindgren hadde 29 fisk, og 68 g.
Det blir i så tilfelle 2,3 g.  Hvis man så antar at posen veier 25 g, så.......

Syns det er utrolig å kunne få opp sånne små fisker jeg.
Men, veit jo at det er mulig.
Jeg hadde nok en del sånne 2 grammere jeg også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar