Totalt antall sidevisninger

mandag 9. desember 2013

Trysil igjen

Landsjøen på lørdag.
6 minus og kjempefine forhold.
Hadde bestemt meg for å starte på et nytt sted enn der jeg
bruker å starte. Så, jeg gikk opp i nordenden.
Fikk fisk i 2 hullet, men bare 1.
Prøvde å finne kanten som jeg visste ville være der.
Trodde at det sto fisk der.
Fant forsåvidt den, men var ikke mange fisk å få.
Tror jeg hadde 5 fisk etter 30 minutter, og begynte å borre meg
langs kanten sørover.
Fikk et par til 200 m sør for der jeg startet.
Ola Sjøli kom også nedover igjen, og borret ca 15 m utenfor meg.
Lite visste jeg at han da traff på et godhull. Det fikk jeg vite senere.
Jeg bare borret meg på videre.  Forbi Benterud, som jeg hørte hadde
ca 5 kg da.  Etter ca 1,5 time.
Mens jeg hadde 10 fisker da.
Gikk bort på skyggesiden, til ei grunne der.
Men fikk bare 4 fisker til der.
Gikk bort igjen til solsiden, og bort til der jeg har
fisket noen ganger tidligere.  Helt uborret utover der,
så jeg leita på litt.  Et par borrer til havnet i sekken.
Men lite å finne.
Først 10 minutter før slutt fant jeg litt fisk.
10 stk i 3 hull ble det der.  Men størrelsen på disse var ikke
så stor.
Så, taktikken min med å borre til jeg fant fisk lyktes ikke så godt
i dag.  Ble nok ca 50 hull.
Beste hadde nok vært å gå inn dit det fantest fisk, der jeg
så at folk fikk fisk, og hyppet myshkan.
Menmen, det er nesten aldri min taktikk.
Jeg vil aller helst finne fisk på egen hånd.
Tror at det er derfor jeg av og til kan få greie resultater.
Men, altså noen ganger går det helt bedritent.
Som denne gangen.
29 abborer og 1720 g, og blandt de aller siste på resultatlista.
Og, det er tross alt veldig nær tradisjonen tro.
Da jeg uten unntak alltid gjør det dårlig på Landsjøen.
Den sjøen liker ikke meg tydligvis. :)
Det er vel helst slik at jeg ikke takler sjøen, og fisker på feil måte.

Enda værre var det vel med Thomas da.
Som var syk, og hadde 2 abborer etter 1,5 time.
Gikk å la seg i bilen den luringen.
Kommer nok bedre dager for ham.
Det er jeg ikke redd for.

Benterud vant forøvrig med ca 8,8 kg.
Og Ola S hadde 8,4 kg.  Mesteparten altså 15 m utenfor
der jeg var innom på tur sørover.

Jeg og Thomas dro så til Osendalen for overnatting
på hytta til Halfdan og Sonni.
Det ble en trivelig aften, med julemat og litt godt drikke.
Men, la meg alt ved 21 tida.  Stup trøtt.
Og, kulda hadde begynt å sette ordentlig inn der.
22 minus når jeg la meg.
Og ved 0530 tida hadde Sonni vært oppe en tur, og
da hadde det vært minus 27.
Så, vi var litt betenkt på tur til Trysil igjen, da tempraturmåleren
i bilen stødig viste minus 21-22.
Men, da vi kom opp til Ørsjøen var det plutselig bare minus 14,
men litt snøvær,  Men, absolutt brukbart til å fiske i.

Jeg gikk opp i nordenden, og startet å fiske der.
Men, der var det ikke noe fisk.
Fisket meg derfor sørover igjen, mot der det satt 5-6 mann,
som tydligvis fikk noe fisk.
Og, i det 6-7 hullet for dagen fikk jeg 3 abborer.
Da var jeg ca 50 m unna "klynga"
Fikk en til i neste også, før jeg fikk et par bom hull.
Noen til i et par hull. før jeg var inne i feltet der det hadde blitt fisket tidligere.
Men, der fikk jeg ikke noe.
Gikk tilbake til der jeg begynte å få fisk,
og fikk plutselig 6 stk i et hull.
Og et par slengere rundt.
Men, så var det stopp.
Det jeg derimot hadde lagt merke til, var at det så ut til
at det kunne stå litt fisk på kanten.  Der det gikk fra 2-4 m.
La da taktikken for resten av konken.
Det var på den kanten jeg skulle fiske.
Gikk derfor etter Ola et godt stykke nærmere starten.
Så han fikk fisk der.  Og, det var nok på kanten der.
Fant den, fikk et par fisker der også og begynte å prøve å finne
kanten videre sørover.  Men, den buet noe østover der,
da jeg nesten var nede i sør enden.
Tror kanskje Tom Erling også prøvde noe lignende, uten
å finne den, for han var i området.
Akkurat da han hadde gått tilbake til Ola, ca 100 m unna,
fikk jeg et kanonhull.
Har regnet ut at jeg fikk ca 60 abborer i det.
Og her beit det som fy.  Rakk bare å få ned tafsen, så satt fisken på.
Etterhvert begynte de å ta noe høyere i vannet også.
Men, alt tar jo en slutt.
Prøvde videre på kanten, uten store resultatet. Noen få ga det.
Og, når jeg kom en del østover ble denne kanten knivskarp.
Stoppet der, og gikk tilbake til godhullet.
Jim hadde begynt å få brukbart bare noen meter bortenfor det.
Jeg fikk derimot ikke mer i det hullet, men derimot et par når jeg borret
litt innenfor.  Og, så var det plutselig slutt.

Endte på 90 abborer, som veide 5160 g.
Og, ble kun slått av Kjell Joar, som hadde 5,7 kg.
Og han regnet jeg var lokalkjent på vannet
Fornøyd alikevel jeg.
Tror jeg tenkte litt rett værtfall, med å finne denne kanten.
Og, selvsagt hadde jeg litt flaks.
Godt å kunne vise at man kan hevde seg igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar