Totalt antall sidevisninger

mandag 30. desember 2013

Kalvsjøtjernet

Heldigvis ville Acerina/Gran arrangere et
erstatningsstevne for det avlyste Tullreien stevnet.
Det passet meg ypperlig i tillegg at det ble lagt til
Hadeland.
Mye kortere reisevei betydde at jeg kunne delta.
Kristin måtte nemlig ha bilen kl 1530.

Har aldri fisket på dette tjernet før, så det var bare å
prøve seg frem.
Gikk litt etter hvor jeg så andre gikk, og hva jeg hadde
hørt før om tjernet.
Ble bare ca 200 m, og til høyre for starten.
Selv om jeg aller helst hadde lyst til å begynne på venstre
side, da det ikke startet en eneste der.

Starten gikk, og jeg fikk en liten fisk i det andre hullet.
Men, den beit ikke akkurat på med en gang.
3 hullet ga også en liten abbor, men tok ikke før etter ca 2 minutter.
På de neste 4 hullene ble det bare en mikroborre.
Besluttet da å følge min magefølelse, og gå over til der jeg hadde
lyst til å starte.  Ingen hadde borret der enda.
Stoppet forøvrig midt imellom de to stedene, og prøvde et hull der.
Men, der var det 7 m dypt, og ikke noe fisk.

Første hullet på nye stedet var også for dypt.  Ca 6 m.
Ikke noe fisk der.
Gikk nærmere land, og ca 3 m der.  Da ble det en liten pinne til der.
Gikk enda nærmere land.  Og da kom jeg nok riktig til.
For her sto det noe fisk.  Selv om de var ganske små.
Fikk brukbart i 3-4 hull, der særlig ett hull utmerket seg med litt "større"
fisk.  Ja, ingen var over 50 g værtfall da.
Og de fleste lå vel på ca 25 g.
Niklas hadde da ankommet stedet,
 og jeg så han fikk brukbart i et hull til venstre for meg.
Etterhvert ble det selvsagt tregere,
og de man fikk var bare 5-7 grammere.
Ikke fikk jeg noe på myshka heller,
selv om jeg så det var det Niklas fikk på.
Ikke gadd jeg å springe noe annet sted heller,
da det hadde kommet såpass langt ut i konken,
at de fleste steder der man kunne anta at det sto fisk var oppborret.
Så, siste ca 2 timene fisket jeg kun i gammle hull.
Men, det jeg gjorde var å gå ned på den aller minste lokkmeitekroken
(en Thomas H krok, med noe grønt dun på)
Og, variere lokkinga med tafsen.
Noen skikkelige lokkedrag og så dønn stille
ga som oftest 2-3 fisker.
Av og til kom det også noen 25-30 grammere å tok,
men som oftest 5-10 grammere.
Det var jo en ganske defensiv taktikk for dagen, men...
Ville se hva det kunne duge til.
Og, det døde liksom heller aldri ut.
Og, hvor ellers skulle jeg leite liksom??

Telte opp abborene jeg hadde fått når det var slutt, det var 139 stk.
Og tuslet så inn de 50 metrene til startstedet.
Mye trim ble det ikke i dag. (",)
Veide inn, og fikk 2990 g.
Snittvekta pr fisk blir da 21,5 g.
Veldig dårlig snitt da.  Hadde sikkert 40-50 stk 5-7 grammere.
Dro rett hjem etter veiinga, men så etterpå at jeg ble nr 8.
Ikke så aller værst plassering tross alt.
Thomas H vant i utklassingsstil med 8 kg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar