Totalt antall sidevisninger

onsdag 9. oktober 2013

NM

Som ble arrangert på Sildvannet sist helg.
Et vann jeg slettes ikke har mestret tidligere.
Men, hadde satt opp en slags taktikk for meg selv.
Kristin var med, men skulle kun fiske lørdag.
Uheldigvis for henne, så trakk hun peg 3, som antagligvis
var den grunneste, og dårligste pegen på hele strekka.
Det viste seg også på søndagen, da Dag Even trøblet fælt der.

Selv trekte jeg peg 8, som var en helt grei peg.
Kanskje litt dypere på 13m TAP, enn mange andre pegger.
ca 1.5 m dyp der.
Satte opp to topper på 13 m.  En til brasme, og en til mort.
Begge med 0,4 g dupp og 0,12 hovedsene.
Brasmeriggen hadde en 14 krok på, og morteriggen en 16 krok.
Satte ellers opp 2 topper på 11 m, for å fiske mort på.
En med 0,4 g dupp, og en 0,2 g.  0,12 hovedsene, men med 18 krok,og 0,08 fortom.
Tok dessuten frem 5 meteren for å fiske på den nære morteplassen,
og 7 meteren for å fiske ute.
Til sist satte jeg opp en sliderstang.
Men, ble til at jeg aldri benyttet meg av denne under konken.

La i godt med for og mat på 13 plassen. Kastet 8 baller, og koppet 3.
Hadde 2 plasser for morten på 11 m, på den ene kastet jeg en singel ball,
på den andre 2 baller.

Begynte å fiske etter mort på 11 m, og det beit med en gang.
Ble litt fisking der i starten.  De kom og gikk litt.
Men, de var veldig små.
Opp i maks 20 gram de største.

Dreiv der en 35-40 minutter, før jeg gikk ut med brasmeriggen på 13 m.
Etter ei stund så seg duppen ned, og jeg kroket ei brasme.
Den kom veldig lett inn i håven. :)
Ut igjen, og det beit på en abbor.
Ikke så stor, men men.
Koppet en ball til, og prøvde mer,men
kjente ikke noe der på ei stund.
Koppet så 3 baller til, og gikk inn å fisket mort.
Var helt greit drag på TAP`n
Prøvde 5 m toppknytten og, og det gikk greit å få opp fisk med den også.
Etter ca 2 timer var jeg ute med brasmeriggen igjen.
Og, samme skjedde som første gangen. Duppen seg under etter ei stund.
Og på kroken satt ei ny brasme.  Herlig.
Like lett kom den inn.  Rimelig sløve brasmer.
Og ut fra det jeg ellers hørte på min seksjon, så ledet jeg.
Prøvde ei stund til etter brasme, men ikke noe action.
Koppet i mat, og prøvde hele tida.
Men, det var som dødt der ute.
La da en ny delplan, ved at jeg sku fiske mort, inntil noen andre
eventuelt kunne true meg.
Jeg visste jo at jeg hadde de på 11 m.
Siste timen gikk derfor med til det.
Og, jeg hadde et bra drag på 5 meteren siste timen
Bare man passet på å kaste en ørliten forball i ny og ne.
Det litt rare er at den ene morteplassen ga bare 1 mort, den andre alle de
andre jeg fikk under dagen. Tenker jeg hadde bortimot 100 mort.

Veiinga viste at jeg hadde fått 3910 g. Og en ganske klar seksjonsseier.
Såå, der var jeg heldig.  De 2 brasmene mine gjorde selvsagt hele forskjellen.
Kristin hadde som nevnt ikke vært like heldig. Men, hun hadde fått inn en abborstim
siste tiden, og fikk veid inn 300 g.  Ble en 5 plass av 7 der da.  Og slettes ikke så gæærnt egentlig.

Så.vare jeg da med i dansen om NM tittelen værtfall, og gledet meg til neste dag.
Men, undret meg litt om hva slags taktikk jeg skulle kjøre da.
Samme, eller endre?
Valgte å se det an litt.
Det var jo uvisst hvordan 2 dags effekten skulle bli.

Søndagen kom, og jeg trekte peg 13.
Men, det var jo på en småtøff sekjson syntest jeg.
Med Thomas,Runar,Steinar, og Fjellis.
Der 2 av de hadde en 1`er fra dagen før, mens Thomas hadde en 2 `er.
En avgjørende seksjon rett og slett.
Der jeg lett kunne få en 5-6 plass, og rase nedover lista.

Jeg valgte å kjøre samme taktikk som dagen før.
Og samme oppsett.
2 topper på 13 m TAP.
2 topper på 11 m TAP.
Og, stort sett samme foringa, og for.

Det viste seg fort, at morten ikke var på samme bett som dagen før.
Det var lite å få egentlig på 11 m
Bare noen slengere.
Og, da Runar raskt fikk opp ei brasme, så måtte jeg ut å prøve
å kontre inn ei jeg også.
Men, der var det jo ikke noe å få.
Koppet derfor i masse mat.  Og, etter ei stund fikk jeg et løftenapp.
Og, jammen dro jeg inn ei brasme jeg også.
Og, den var i tillegg ganske stor.  Ca 2 kg tenker jeg.
Men, etter det kjente jeg ikke noe mer.
Runar derimot, fikk på ei stor brasme han også, og ledet over
meg på ny.
Jeg koppet i enda mer mat.
Og etter ei stund greide jeg å bumpe ei brasme.
Tror jeg nappet for tidlig.
Etter ny kopping, så skjer det jammen en  gang til.
Jeg bumper ei ny brasme.
Denne gangen satt den på lenger, men det hjalp jo så lite.
Runar får inn si tredje brasme, og den var jo en kjempestor brasme.
Bortimot 3 kg hører jeg.
Går da ned på krokstørrelse og sene størrelse jeg også.
Det skal sies, jeg er for treig på omstillinger.
Og, dette burde jeg gjort på et langt tidligere tidspunkt.
Tar ikke veldig lang tid, før jeg kan dra inn ei brasme til jeg også.
Men, den er bare på ca 1 kg.
Fortsetter å koppe i mat, men lite skjer.
Prøver morteriggen der ute til tider, og får mort,
Men veit jeg må ha minst 2 brasmer til, helst 3.
Og går kun etter det.
Men, det kommer ikke inn flere.
Går til det siste desperate skritt, og kaster i 5 baller med for og mat.
Da er det bare 15 minutter igjen.
Men, det hjelper ikke.  Og jeg sitter konken ut uten å få noe mer.
Hadde det ikke vært slik at jeg måtte ha flere brasmer, så hadde jeg
helt sikkert fisket etter morten som var der, og fått 3-400 g mer.
Menmen.  Slik blir det når man går for seieren.
Og, jeg hadde rimelig grei kontroll på at jeg skulle få 2 plassen, så...

Jeg kan veie inn 3740 g, og en 2 plass. På seksjonen
Runar veier inn 7130 g og er da klar som Norgesmester
Ellers har Niklas tatt masse stor fisk, og får opp over 20 kg,
Han har en 2 plass fra dagen før, og jeg veit at jeg da er bak ham på vekt totalt.
Men, siste pallplassen er min.
Og, det får man si seg fornøyd med.
Men, jeg ergrer meg grønn over de 2 store fisken jeg bumpet.
Mest trolig var de ikke store nok til å true Runar, men....
Man veit aldri.
Spennende var det uansett veldig lenge.

Grattis med tittelen Runar.
Du er den beste. :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar