Totalt antall sidevisninger

onsdag 4. september 2013

Noen Lag-NM ord

Som ble arrangert på Sandstangen.
Laget besto av Magne Olav, Ralf, og meg.
Vi hadde ikke noe spesiell taktikk, men prøve
å gjøre det beste ut av det.
Selv valgte jeg den forventede vanskligste B-seksjonen.
Regnet med at det ville bli noe laue fiske her på lørdag,
med innslag av brasmer på søndag.

Trekte kant på lørdag, B11.
Ikke akkurat den jeg håpte på, men...
Satte opp lauestenger fra 2-5 m.
Samt 13 m TAP og en slider.  Om det eventuelt kunne
komme inn noe større fisk.
Som det forøvrig aldri gjorde, foruten en bitte liten vederbuk
på slider. Ca 100 grams en.

Det var lauer fra start, På 3 m.  Gikk inn på 2,5 m, og like bra der.
Fikk også noen på 2 m, men, tregere der.
Og, det var nok dagens tabbe, at jeg dreiv der litt for lenge.
Samt, at 2,5 m tacklet mitt surra seg jækla til etter det.
Brukte 2-3 minutter på å fikse det, og vips, så var lauefisket så
godt som over for mitt vedkommende.
Fikk ikke mange etter den første timen
De hadde av en merklig grunn trekt utover.
Fikk noen slengere på 6 m, før alt døde hen.
Siste 2 timene fikk jeg vel bare denne ene nevnte buken.
Veide inn snaut 5,4 kg og en 3 plass på seksjonen.
Lag messig var vi heller ikke med.
Med en 3, en 4 og en 5 plass.
Så, da var planen for søndag bare å kose seg mest mulig.

Trekte B8.
Og satte opp det samme som dagen før, pluss feeder stanga.
Veit ikke om det er noe særlig kos å sitte der i sola å ikke få fisk jeg.
Men, sannheten var at det stort sett var fullstendig dødt i 3 timer.
Bortsett fra at Eskildsen fikk en og annen laue på 7-8 m så det ut til.
De økte på i antall etterhvert, og på nærmere avstand.
Mens vi andre 5 satt der å kopte stort sett.

Nåja, jeg hadde fått 2 mort på slideren, og mistet en.
Samt at når jeg var på en liten spasertur så hadde det vært noe å
tygget på agnet mitt.
Ellers hadde Tommy fått 2 mort, og Krzy det samme.

Så, plutselig kom det laue inn til oss når det gjensto ca 1 time.
Selv om  jeg hadde problemer med å få de inn til meg.
Tommy hadde et langt bedre drag på de enn meg til å begynne med.
Jeg måtte lenge bruke 5 meteren min.
Lagde meg 2 plasser for de.  1 der jeg kastet vanlig lauefor, og en hvor
jeg bare skøt ut pinkis.
Pinkisplassen leverte en og annen til å begynne med.
Forplassen leverte kun siste 15 minuttene.
Og, det var barre siste 30 minuttene jeg fikk de inn på 4 meteren.
Var vel ikke det helt store til lauefiske å være heller, men fikk da 78 stk
siste halvtimen.

Uheldigvis for Tommy, så mistet han mange, og fikk problemer med tacklet sitt.
Men, mellom meg,Krzy og Håvard ble det vektmessig jevnt.
Hvor jeg ble den tapende part. 90 g bak Krzy, Håvard immellom, bare 20g
foran meg.
3880 g hadde jeg.
Eskildsen hadde vi ikke sjanse på å ta igjen. Da måtte vi  nok hatt en halvtime til.
Han tok seksjonen våres på 4,4 kg.

Lag messig endte vi på 4 plass av 6 lag.
Det var vel alt for dårlig da.
Men, slikt kan skje.
Selv fisker jeg alt for lite.
Og er alt for sein med å reagere på ting.
Og ute av trening til å få lauer også.
Hadde tross alt noe bedre skyting av for på slider.

Egentlig ble det vel et merkelig fiske i seg selv også.
Ikke ei brasme ble tatt på de 2 innerste seksjonene på søndag.
Hva slags 2 dags effekt er det?
Skjønner det bare ikke.
Og, hvorfor blir all laue borte etter 1 time på lørdag, og kun kommer
tilbake siste timen på søndag.
Lever de sitt eget liv der, uten påvirkning av foringa våres?
Nåja, noe påvirkning er det vel, men...
Regner med at de fleste av oss også må ha gjort en del feil.

De som gjorde minst feil var værtfall Acerina 1, som vant
lag NM.
Grattis til de. Geir B, Niklas og Krzy.
De hadde vel rekordlav totalsum også.  Med rekka: 1-1-1-1-2-2 = 8

Men, håper at neste lag NM går med langt flere lag.
Vi må prøve å få med flere på det.

Noen siste ord.
Det ble spurt meg, om hvorfor ikke Kristin er med lengre.
Og, som sant er svarte jeg:
At det ble slengt litt for mye med leppa på Hormund.
Klaging på startfiskere som slenger i hytt og vær.
Hun ble faktisk fly forbanna da, og har siden vært umotivert.
Har også vært syk da, og annen sykdom i familien.

Men, mener at vi skal tenke oss bedre om når vi prater.
Så, kanskje er det ikke flere enn 5 og et halv lag da på et NM,
av at vi er for lite flinke til å ta imot nye, integrere disse, og
lære videre det vi veit.
Samt ta i mot eventuelt nye folk på en annen måte.
Heller bruke tid på de enn våres eget fiske til tider.
Og ta alvoret når det må tas.

Tror vi kan få stor nytte av å ha noen samlinger uten absolutt
å konkurrere, men heller ha med oss nye interesserte, og lære av
hverandre samtidig.

Jojo, jeg veit at tid og økonomi begrenser.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar