Totalt antall sidevisninger

mandag 8. oktober 2012

Ikkjeeee braaaaa!!!

Dro til nest siste GP for året.
Det var flyttet til Harstadsjøen.
Og, jeg var vel litt i tvil om jeg skulle dra.
Fordi, jeg synes nok at de ulike seksjoner kan variere
litt for mye i hva man kan forvente av fisk.
Men, det var lovet et par nye seksjoner, og det var
interessant å se hvor de lå, og hvor mye de kunne gi.
Ja, og så har jeg jo ikke skulket et GP på mange år nå da.

Trekte ved badeplassen, og det var den seksjonen jeg helst ville
slippe.  Da jeg forventet at det kunne bli veldig tregt der.
Peg 20. Nest lengst til høyre.
Ikke noe planter eller strå utover i vannet.
Og rimelig grunt ut til 13 m TAP.  Ca 1,5 m der.
Ikke veldig dypt ute på 25 m heller.
Ca 2,8 m

Kort fortalt.  Jeg hadde 3 napp totalt hele dagen.
Mistet en liten mort etter ca 2 timer på 9 m TAP (1 m dyp)
Mistet en større fisk på 13 m etter ca 2 t og 40 m.
Antatt abbor, da jeg gikk "all in" siste 1 og en halv time,
og la i en del mark, i håp om å eventuelt å dra inn abbor.
Fikk en abbor på 290 g etter ca 3 timer.
Den satt så vidt den og gett.  Helt ytterst i leppa.

Synd jeg mistet den andre, det vill gitt meg en 2 plass på seksjonen.
Men, slik er gamet.
Det ble 4 plass i stedet.
Mest fikk junioren Nathan, som plukket jevnt og trutt småmort.
Og en gang en større fisk som han håvet så jeg.
2,1 kg fikk han.
Rune ble nr 2, med noen småmorter på andre kanten.
Vi 3 som satt i midten derimot hadde 5 fisk tilsammen.
Og, det er "ikkjeeeee braaaa"
Noe kan jeg nok skylde på meg selv også.
Jeg burde kunne ha dratt inn noen mort på 13 m.
Men, altså ikkje deeeet.
Noe av årsaken kan jo også ha vært, at det var blikk stille hele
konkurransen. Det sammen med grunt og klart vann gir ikke de
beste betingelser for å dra inn fisk.

Den nye seksjonen inni vika leverte da bedre, selv om det tok
litt tid før morten kom inn etter det jeg forstår.
Lurer ellers på hva som hadde hendt der, om det hadde vært
blikkstille der også hele tiden. Det blåste vel en liten bris der.

Kristin trekte inn i der. Og, med bare feederstanga som redskap,
ble det helt håpløst.  Hadde håpt at det kanskje trekte inn noen
skimmers/brasmer der også, men det gjorde altså ikke.
Kanskje på 2 dags effekt?
Hun sa etterpå, at hun gjerne skulle hatt en toppknyttstang.
på 5-6 m.
Så, neste sesong skal vi nok oppgradere henne med diverse utstyr.
Noen stenger, sittekasse etc
Så lenge hun koser seg, og liker å være med, så kjører vi på. (",)
Tommy vant hårfint der inn med 1820 g. Fjellmeisen var usle 5 g bak.
Suuurt for han tenker jeg.

Beste seksjonen var "sagbrukssekjsonen".
Der det tross alt var en god del lauer.
Spersen utklasset vel stort sett alle i dag,
med å få ca 700 lauer, og 10,4 kg.
Leszek var ca 4 kg bak.

Nå veit ikke jeg hvor mange pegger man kunne hatt der,
Og hva begrensningene er, men sitter igjen med litt inntrykk,
at om mulig burde man hatt flere pegger der.
Mener da at vi satt 12 mann der en gang før.

Og, jeg ber nok om at man tenker seg litt om før man bruker
om igjen seksjonene ved vegen(badehuset/gp strekka)

Men, jeg depper ikke, har hatt en helt grei sesong, uten de
store topper, og bare siste 2 helgers nedturer.
Men, de vil alltid komme tror jeg.
Har vel ikke hatt maks uttelling på trekkinga siste tiden heller.
Og, har faktisk bare trekt kant 1 gang i år.
Det skal rettes opp om 2 uker.
Da håper jeg på kant. (",)
Men, regner det som uaktuelt, da vi på Sillvannet sitter på
rekke og rad.  Og med en junior på ene kanten, og start på andre.
Stiller nok der også, da jeg har muligheter for å komme på pallen
totalt.  Men, da kreves en seksjonsseier.
Det blir ikke lett.

1 kommentar:

  1. Fint oppsummert Odd H. Angående seksjoner på Harstadsjøen, så er det jo Sagbruket som er basisen i vannet. Den strekka er 70 meter lang, og litt drøyt å presse inn 10 mann der. Men ettersom strekka har en konveks bue, så går det an. Var noen som nevnte at de bare satt 5-6 meter fra sidemann, og det stemmer. Vi har iallefall hatt 11 mann på denne strekka før, mulig også 12. men 12 mann fordelt på 70 meter er for lite. 10 mann er levbart.

    Så til den nye strekka i det vi kaller "vika". Denne var Finn å tittet på og loddet dypet. Jeg og brodern ryddet den uka før konkurransen. Ingen har noengang fisket her. Det er litt gambling, men ettersom det kom inn fisk etter 2 timer så ble det greit. :) Tror det er ei bra strekke. En fòrball pr peg der dagen før, så tror jeg vi kunne hatt et artig mortefiske fra start til slutt. :)

    Badestranda/GP-strekka er utfordringen i Harstadsjøen. Den har vist seg vanskelig for mange. Jeg personlig har fått greit de gangene jeg har sitti der, men mange andre sliter. Det kan ligge i at folk fòrer for hardt fra start. Jeg hadde troa på Natan sin peg, og det slo til. Jeg var usikker på stranda du satt på, men den var verdt et forsøk. Jeg trodde det skulle være dypere der. "Forstår" nå når jeg hører om dypet du hadde inne og ute at dere sleit. Rune satt på en måte inne på GP-strekka, og han syns jeg tross alt hadde et greit fiske. Hørte han hadde en 25-30 morter og 550 gram. Det syns jeg er helt greit nå ute i oktober. :)

    Raufjøringen vil nok jobbe videre med å prøve å finne strekker i Harstadsjøen som er like bra som Sagbruket. Det er muligheter på strekka mellom Sagbruket og Badehuset. Ellers tror jeg det også går å lage totalt 10-12 pegger på den strekka i vika som jeg satt denne gangen.

    Så 10 pegger på Sagbruket, 10-12 pegger på den nye strekka i vika, og kanskje en seksjon på intill 10 personer et eller annet sted på strekka fra Sagbruket til Badehuset. Raufjøringen får teste mere i sjøen å finne en siste 10 manns seksjon, så er Harstadsjøen en meget fin GP-arena. (For meg personlig er Harstadsjøen en flott GP-arena allerede, ettersom jeg syns det er morro å fiske på GP-strekka (strekka til høyre for der Rune satt på søndagen)).

    SvarSlett