Totalt antall sidevisninger

tirsdag 14. juni 2011

Ikkje braaaaa

Planen for helga var NC i Rakkestad.
Der hadde flommen slått til, og det var
ikke fiskebart der.
Dermed ble konken flyttet til Tunevannet
på lørdag.
Ikkje braaaaa

Fordi, man hadde jo forberedt seg på en type
fiske, og tatt med seg det utstyret, og for` som
man trodde ville fungere i en elv/kanal
Men, det var jo likt for alle.

Trekte nå peg nr 4, som lå rett ned for parkeringa.
Fisket startet med noen mort, og et par skimmers på
8 m toppknytt. Jøss, var litt overrasket over skimmersene.
Hadde egentlig satt opp utstyr med tanke på vanlig
fiske i Tunevgannet. Altså mort og laue.
Og, flere korte toppknyttstenger.
Hadde også 13 m TAP, hvor jeg altså fisket med 8 meteren.

Men, bettet på TAP plassen døde fort ut.
Virket som skimmersen dro utover.
Finn Erik,som satt til høyre for meg,begynte å få masse skimmers
på slider på ca 25 m.
Prøvde selv feeder etterhvert, men, den skimmersen var
ikke særlig interresert i det.

Prøvde også å få lauene inn, men de gikk stort sett på 15-20 m.
Svært vanskelig å få inn.
Hadde ei periode på 15-20 minutter, der jeg fikk de inn på 4 m,
og da tok jeg sikkert 1,5 kg med 30 grams lauer.

Endte opp med 3040 g.
Og en 3 plass på seksjonen, bare 40 g bak Tonje, som debuterte
i start klassen. Forøvrig med bravur.
Men, tregt fiske hadde det vært.
Ikkje braaaa

Vant gjorde Finn E med 7590 g, med en god del skimmers

På søndag var det ny NC i Glengshølen.
Hvor man normalt sett vinner på match/slider.
Hadde ikke med de stengene selvsagt, hadde jo ikke villet
brukt de i Rakkestad elva, og hadde lagt de igjen hjemme.
Ikkje braaaa
Satte i stedet opp Bolo stanga, i håp om å fiske litt likt som med
et match tackel.
Ellers vanlig 13 m TAP, og en 5 m morteplass.
Hadde også lagt ved meg et par korte lauestenger.
Trekte peg nr 8. Normalt en bra brasmeplass.

Bolo fungerte dårlig for meg. Vanskelig å treffe på rett sted
for meg i den sidevinden som var. Har kastet alt for lite med den
stanga enda.
Hadde ikke bett engang der.
Men, det hadde knapt nok mine side konkurenter heller.
RM fikk vel en skimmers på sin plass tror jeg, og han fisket
da helt riktig etter hva jeg så.

Tap plassen ga bare noen morter, blandt annet en på 490 g.
Før lauene inntok hele den indre vika der vi satt.
5 m plassen ga noen småmort i starten, før lauene kom.
Etter nesten 3 timer gav jeg opp all brasmefiske, og ga alt
for å få litt vekt på lauene.
Redde noen plasser kanskje?
Fikk de ganske raskt inn på 2 m plassen.
Men, de ville ikke stå helt rolig, og det tok litt tid å
få nappene. Litt for langt mellom lauene synes jeg.
Men, må ha fått ca 2,5 kg siste timen.
Selv om en del av lauene var nede i 5 grammere.
Så kom det plutselig også noen 25-30 grammere.

Endte opp med 4260 g. Bare 30 g bak Finn E.
Og det ble bare en 4 plass på seksjonen.
Ikkje braaaa.

Fjellis vant på 13670 g, Og var vel den eneste som hadde
sånn nogenlunde drag på brasmene.
Tror faktisk, at hadde jeg startet en time tidligere med lauefiske,
at jeg kunne ha knepet 2 plassen totalt.
Det er det der med taktikk, og om å ta riktige valg da.
Hvem kunne tro at det ikke ville komme inn brasmer,
dit brasmene normalt kommer.

Totalt sett for helga, så hadde jeg ikke grammene på min side,
men var heller ikke dyktig nok til noe bedre enn en 3 og 4 plass.
Ikkje braaaaaa.......

1 kommentar:

  1. Halla,Odd Henning.
    Neste gang du skal til Rakkestadelva,så må du ta med deg matchstenger,det er helt gull å fiske med der,trodde du hadde fått med deg det ;-) Match og bolo er helt suverent...
    Mvh
    Håvard

    SvarSlett