Totalt antall sidevisninger

tirsdag 17. februar 2015

Nc 6

Som gikk på Lysern.
Og, som alle fakta tilsier.
Jeg har aldri vært særlig venner med det vannet heller.
Selv om jeg liker å fiske der.
Men, ofte har jeg måtte gå inn igjen med 3-5 kg i posen.
Og vært langt nede på resultatlista.
Sannheten er vel også, at jeg ikke er flink nok på
de større vannene.

Jeg har jo vært mange steder på Lysern før,
Sjeldent har de altså levert.
Tanken var å teste nytt sted i dag.
Hadde sett meg ut områder ca en halvtimes gangtid ut.
Fikk mageknip på veien utover, så jeg måtte starte litt
unna tenkt område.  Helt greit på en måte også, da det
var flere som hadde hatt samme tanke egentlig.
Mens der jeg startet ble jeg helt alene.
Fisk i første hull også.  Jøss.
Og, i alle påfølgende hull.
Men, egentlig litt for få i hullene, og selvsagt for små.
2-8 stk i hullene,og snitt på 30 g.
Tar liksom litt tid å få opp noe vekt da.
Men, ikke hadde jeg noen bedre ide heller, enn å
borre på videre i området, for om mulig å borre meg
inn til bedre områder.
Ble litt bedre i et par hull etter litt over en time der.
Opp mot 20 stk da.
Før det tok helt slutt på den strekka jeg dreiv på.
Tanken var da å snu å fiske fra der jeg startet, og tilbake
mot utgangen.
Nettopp i det jeg skulle gjøre det, kom det 2 virvelvinder
av noen isfiskere med navn Sperstad og Fossen.
Og begynte å fiske på den strekka.
Og, med den lokalkunnskapen de har på vannet,
så gikk de selvsagt til de beste stedene også.
Skjønte at de fant litt fisk i noen bitte små viker.
Virket som abboren sto veldig lokalt bortover.
Ikke akkurat sikkert jeg ville funnet de små plassene
uansett.
Men, jeg dro nå etter så godt jeg kunne, og fisket både foran
de, og bak.
Fikk litt her og der også.
Og, noen hull med ikke et napp i også.
I et hull fikk jeg kun en gammel bit av et garn av et slag
også.  Fysj.
Heldig jeg fikk berget pimpelen.
Snart var mye oppborret, og jeg måtte finne på alternativer.
Så at Åge R fikk litt på andre siden, og gikk over dit.
Men, på 3 hull fikk jeg dårlig, og snudde tilbake.
Begynte å fiske innenfor de gammle hullene.
På rimelig grunt vann.
Under konkurransen hadde jeg for det meste brukt pimpelen.
Men, brukte 2 forskjellige.
En liten en der det ble grunnere, da jeg hadde merket at abboren
ikke likte den store der.
Hadde også testet tafsen tidligere, uten at jeg fikk bedre på det da.
Men, nå siste 45 minuttene gikk jeg over til å kun bruke tafs,
da det gikk raskere på 50 cm vann.
Hadde et par greie hull med borti 30 fisk i hver.
Men, snittstørrelsen var nok noe mindre enn ellers.
Ble litt tull siste 10 minuttene også, da jeg trodde det sto mer
fisk lenger bort og innefor der det var borret der også.
Men, den gang ei.
Og, så ble det senetullball på tafsstikka, så fikk ikke fisket med den
heller.  Alt jeg greide å få var en enslig fisk på
pimpelen siste minuttet, i et gammelt hull.
Jaja.  Så var det slutt på den konken da.
Telte opp før jeg gikk inn.
255 abborer ble det.
Ikke en eneste ordentlig bonus.  Kun en på ca 1 hg, Ellers
alle fra 50-20 g.
Veide inn, og det ble 8050 g. Snitt på litt over 30 g pr fisk.
Egentlig en av de beste vektene jeg har hatt på konkurranse på Lysern.
Det sier det meste.
Allikevel visste jeg at det ikke ville rekke særlig høyt opp
på resultatlista.
Det ble en 9 plass.
Sånn mellomfornøyd med det.
Lurer mer på hvorfor jeg aldri dumper opp i større fisk på dette vannet.
Har også tenkt, at kanskje gikk jeg for lenge med kun pimpel.
Kanskje ville tafs gitt mer.
Men, der og da føltes det ikke slikt ut.

Christer vant jo selvsagt konkurransen, og norgescupen.
Han fortalte etterpå, at han trodde han fikk mellom 3 og 4 kg
i en av de bitte bitte små vikene når jeg var i nærheten.
Så jo at han satt der ei stund.
Før de forsvant som en annen tornado videre til en eller annen
godplass lenger unna igjen.
Grattis til han som jobbet mest for dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar