Totalt antall sidevisninger

lørdag 26. mars 2011

Jajaja

Næranappet er en konkurranse som jeg
så frem til med glede.
Vanligvis er det bra med fisk å få.
Selv om jeg aldri har lykkes noe særlig
på de konkurranser som har vært tidligere.
Har alltid tullet meg bort, og endt på skrøplige
7-8 kg.
I dag bestemte jeg meg for å gå på en plass som
det gjennom årene har blitt tatt tonnevis av borrer.
Begynner å få en del plasser jeg er kjent på nå.
Så, nordover gikk det.

For første gang i år var det glimrende forhold
å gå på isen. (Bortsett fra et lite parti midt på)
Og, jeg begynte mitt fiske kl 1105.
Er jo litt langt å gå oppover da.

Abborene var også på plass.
Den beit som besatt på kroken.
Brukte en VIM pirk og en gul/grønn trekrok.
Hengte i tillegg på en magott en gang i blandt.
Virket som bettet ble bedre med det på.
De 2 første hullene ga 6-7 kg på 30 minutter.
Mens de neste 4-5 hull ga noen fisker, men langt
tregere.
Fant da ut at jeg ikke torde å la være å gå
enda lengre nord, der fisket kan være vanvittig
til tider.
Syntest at folk satt mistenkelig stille der oppe.
Slo på 4-5 hull uten å merke et napp.
Og, så ingen av de som satt der fikk noe særlig fisk.
Så, jeg tok til vettet og gikk litt sørover igjen.
Til en odde, der det kan stå noe fisk på et lite
begrenset område.
Fikk da noen der også i 2 hull.
Valgte så å gå tilbake der jeg startet.
Og fikk umiddelbart 3 gode hull der.
Så var det dødt på dette stedet, og enda en time
igjen av konkurransen.

Tuslet da enda 3-400 m sørover.
Og fisket langs land der.
Fikk fisk i alle hull.
Før ei gjeddemadam tok å stakk av med pilk og lyskrok.
Måtte da gå på reserveløsningen.
En liten lidbergpilk.
Den var nok ikke helt optimalt valg merket jeg.
Tok litt lang tid å få ned på 4 m, hvor fisken sto.
Men, den fungerte.
Det kan jeg love i det siste hullet jeg fisket i.
Her hadde abboren bestemt seg for å begå kollektivt
selvmord.
Rakk ikke å finne riktig dybde før det beit.
Og, slik fortsatte det.
Siste 13 minuttene av konkurransen fikk jeg garantert
over 50 borrer.

Ankepunktet hele dagen var, at jeg hadde ikke funnet
noen steder med større abborer.
Jeg hadde ikke fått noen over 100 g.
Men, sekken var ganske tung alikevel.
358 abborer hadde jeg fått. De veide 17.6 kg.
Jammen greide jeg å lure alle de andre også gitt.
Seier her oppe med 50 sultne raufjøring ulver føles godt.
Men, det holdt hardt da.
For det ble jevnt.
Runar Sperstad hadde 17,4 kg.
Og Niklas hadde 17,2 kg.
I tillegg hadde Christer Fossen 10 g under 17 kg.
Grammene var på min side i dag.

Litt rart at ingen hadde mer egentlig,
men de fleste hadde hatt en rolig time uten fisk.
Bra vekter er det vel uansett da, men....

I mårra begynner Norgescupen for neste år,
så man får ta den lange turen til Gorningen.
Om dette vannet veit jeg ingenting.
Ikke hvor det kan stå fisk, ikke hva den tar på.
Og, jeg har vel brukt opp helgas flaks.
Man får bare kjøre på, og håpe.
At man finner noe værtfall.


Et lite tillegg om dagen i dag.
Jeg mistet utrolig mye fisk.
Sikkert 2-3 kg tilsammen.
Kanskje jeg brukte for stor krok????
Brukte en 12`er. Fordi jeg trodde jeg
kanskje kunne få noen som var litt større
enn 100 g.
Men syns abboren var litt "løs" i munnen.

1 kommentar:

  1. Grattis med seier!! :-) Må nok si at det for egen del var en bommert å velge randsfjorden ift. næra :/ Men, men..

    SvarSlett