Totalt antall sidevisninger

fredag 24. september 2010

Sent innlegg...

Om forrige helgs GP avslutning.

Lørdag i Hobølelva. Som er en sakteflytende til
stillestående elv. Ganske rolig strøm denne dagen.
Selv brukte jeg 6 g flatdupp, noe som kanskje var
vel mye. Elva er dessuten ganske dyp. 3-4 m,
og relativt smal. Man rekker fint helt over til
andre siden med hele TAP på 13 m.
Men normalt fisker man på 11 eller 9 m TAP på andre
siden

Som vanlig trekte jeg en god peg. Peg 2, nest øverst
oppstrøms. Bare de aller nederste peggene er normalt bedre.
Jeg fisket på 11 m TAP, og topp 5 TAP.
Og fisket og foret litt på den ene, og litt på den andre,
ettersom dagen gikk.
Fisket også etter laue på 2 m toppknytt.
Men, gikk fort bort fra det, da det ga lauer på 2-10 g.
Noe som ikke gir mye vekt på sikt.
Særlig ikke når jeg visste det gikk mort og abbor på
50-300 g der.
Og, som jeg fikk med ujevne mellomrom.

Totalt sett var jeg nok riktig så heldig med peggen
min, da det stort sett var veldig tregt nedover strekka.
Fleste fisket vel små lauer etterhvert.
Totalt ble jeg nr 2 på seksjonen med ca 2,7 kg.
Hvorav jeg regner med at jeg hadde ca 1 kg abbor,
1 kg mort, og ca 700 g laue.
Ble bare slått av Krzysztof som fikk ei brasme på 2,4 kg.
Han hadde ca 4,2 kg totalt.
Ellers ble jeg også slått på vekt av de aller nederste
peggene.

På søndag var det GP i Bjørkelangkanalen.
Et forholdsvis likt sted som Hobølelva.
Like bred, og normalt ganske lik strøm.
Forskjellen er dybde. På Bjørkelangen er dybda
normalt mellom 1-2 m.

Trekkte peg nr 20 denne gangen, og hadde 3 fiskere
nedenfor meg. Normalt en helt grei peg.
Men, ble litt skeptisk når jeg loddet dybda.
Maks 1,2 m, med hellende terreng nedover mot neste peg.
Og, ikke et eneste vak når jeg rigget meg opp.

Hadde samme taktikk som dagen før.
2 steder etter mort/abbor.
Og en nære etter laue.
Viste seg fort at det ikke kom mort oppover kanalen.
Ikke et bett på TAP plassene.
Men, jeg så det vaket laue en 6-7 m nedstrøms.
Men, det var umulig å lure de oppover.
Jeg hadde et digert tre ved min venstre side,
hvor greinene hang litt utover, og hindret meg i
å kaste direkte på fisken, hadde dessuten et buskas
på min høyre side, som gjorde utkastene litt trikki.
Måtte i tillegg bruke en 5 m toppknyt for å
nå fiskene. Og, da måtte duppen drive et par m
med strømmen før det beit.
Når jeg i tillegg hadde ei diger grein rett over hodet mitt,
som gjorde at jeg måtte "kjøre" laua i vannet oppstrøms
og lirke den forsiktig opp og inn til meg, at denne
laue fiskinga ikke kunne bli særlig effektiv.
Men, det var nå den eneste fisken som beit, så da....
Man må bare gjøre det beste ut av det.
Når så nærmeste nabo begynte å fore etter laua
etter ca 2,5 time, så forsvant den i tillegg nedover.
Så.da ble det jo helt dødt, og akkurat i det jeg
hadde bestemt meg for å fiske etter de helhjertet
resten av konkurransen. HMMMM(",)
Da ble det å legge ny strategi.
Koppet i et lass med oppklippet mark på TAP
plassen, og håpte på det beste.
Og, etter ca 10 minutter, så bikket duppen på seg,
la seg til ro igjen, før etter ytterligere 10 sekunder
å gå sakte under. Jesssss, tenkte jeg.
Noe tungt var på kjente jeg i tilslaget, strekte strikken
ca 2 m, og strikken var jo på 1,27, så.....
Her var muligheten kjente jeg.
Men, akk, hvor lenge var jeg i himmelen.
Akkurat i det jeg skal legge håven i vannet slipper den,
og jeg banner vel så hele bygda hører det.
Kroken var borte, knuten hadde røket, det kunne jeg
se på senestumpen som var igjen.
Kanskje jeg hadde tatt den vel hardt i tillegg.
Eller hadde for sterk strikk.
Men, skylder nok mest på knuten min.
Bittert synes jeg uansett.
Var nok en ganske stor abbor.
3-8 hg tenker jeg.
Heldigvis viste det seg ikke å gjøre store forskjellen,
selv om det føltes sånn der og da.
Fikk ikke et napp etter dette.
Visste at alle de 3 nedstrøms meg hadde mer i vekt
enn meg. Mens alle oppstrøms opp til brua hadde
mindre.
Endte opp med 1,4 kg vanskeligfisket laue.
Hadde jeg enda fått fisket rett på de, eller begynt på
de med en gang. Så hadde det nok blitt en annen vekt.
Johnny vant seksjon på ca 3 kg. Jeg ble nr 4 som sagt.
Seksjonen ovenfor meg var utrolig vanskelig, med bare
noen få lauer pr mann. Seksjonen over brua var noe bedre,
men ble ikke vunnet på mer enn ca 1,2 kg.

Avslutningsvis vil jeg si at akkurat slik fiske, etter små fisk
i en smal kanal passer meg perfekt. Er noe jeg liker aller
mest. Jaja, i det hele tatt å fiske etter små fisk. Synes det
er utfordrende. Og, ikke minst moro.
Jeg er ikke tålmodig av meg, og vil at ting skal skje når
jeg fisker. Liker ikke å sitte å vente på et napp som
kanskje kommer. Enten nå, kanskje snart, om en time,
eller aldri.

Helt til slutt.
Det ble en meget fortjent sier i GP serien til Johnny Bekken.
Med kun 9 poeng, og dette sanket på kun 7 stevner, dvs at
han kun kunne stryke et resultat.
Imponerende av denne ringreven.
Er vel fornøyd selv med en andre plass i serien, selv om
jeg selvsagt er så ambisiøs at jeg ergrer meg.
Jeg hadde 11 poeng
Man vil jo helst vinne når man er med å konkurrerer.
Men, som tidligere sagt, jeg er realist, og ser at jeg
har enorme steg å ta for å bli en bedre fisker.
Føler at jeg ikke er god nok i hele tatt.
Trenger å fiske mye mer.
Men til det må man ha økonomi til å kunne fiske
mye, og bo et annet sted enn her på Gjøvik, hvor
valgene er få.
Jeg tror personlig at det er det som må til for de
fleste. Fiske mye, gjerne store konkurranser i tilegg,
Tror ikke det er problematikken med at vi fisker
feeder og regler slikt sett som gjør at vi er et dårlig
lag internasjonalt.
Tror rett og slett det er antall fiskedager, og hvor
vi bor. Og, at vi er på for få store stevner nedover
Europa. Skal vi hevde oss, må vi ha et stabilt landslag,
som har økonomi til å reise nedover, og være med
på det som skjer.
Men, tror vi er i utvikling, og at vi kan få gode enkelt
resultater, som f.eks seksjonsseire i VM.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar