Totalt antall sidevisninger

mandag 3. mai 2010

GP 1 i Nitelva

Og da nærmere bestemt ved Rælingenbrua.
21 deltagere møtte opp. Et brukbart antall.
Vi ble fordelt på 4 seksoner med 5 stk, +6 på
nederste, hvor 2 deltagere i startklassen satt.
Selv trekte jeg på denne nederste seksjonen.
På peg 17. Noe jeg i utgangspunktet var ganske
fornøyd med.
Men, når jeg kom dit, så så jeg at det var ganske
bra strøm, nesten helt inn til land.

Satte opp 13 m TAP med en topp med 10 g torpedodupp,
og en med 6 g rund dupp.
Men, ettersom det var så mye strøm, satte jeg også
opp feederstanga.
Og, hvis miraklenes tid ikke var over, en 4 m toppknytt,
tilfelle det hadde kommet inn noe mort/flire etc.
Var ganske rolig strøm så nære.

Begynte med å kaste ut 6 store appelsiner, og en god del
mark på 13 m.
Og skjøt ut noen få baller på feederplassen.
Hadde i utgangspunktet bare tenkt å fiske med TAP.
Men, etter 1 time uten napp der. (Og, det kan jeg si med
en gang, uten napp hele konkurransen.)
Gikk jeg ut med feederen, da jeg så Raino fikk jamt og
trutt med sin feeder ved siden av meg.
Enda så tok det nok en halv time før jeg hadde napp, og
ei brasme i håven.
Jeg maktet liksom aldri å lokke brasmene fra Raino sin plass,
og opp til meg. Selv etter massiv foring og utlegg av mark.
Jo, tror stimen var innom i ca 10 minutter.
Men, da greide jeg selvsagt å rive av takklet.
Etter å ha fått ei først da.
Var nok en del stein og greier på bunnen der jeg
hadde plassen min. Hadde en del problemer med det gitt.
Jeg fant heller aldri ut åssen jeg skulle kroke brasmene
på de nappene jeg hadde. Mistet 2 stk på tur inn,
og hadde nok 5-6 napp i tillegg.
Prøvde forskjellige metoder for kroking, byttet også
krok fra str 14 til str 12, uten at jeg ble klok på noe.
Merkligste var derimot at jeg under et napp trodde
jeg hadde fått på fisk, og jeg kjente jo at det var fisk
i andre enden, ja jeg så også finnene ca 10 m utfor meg.
Men, når feederen min kom til overflata, så jeg en annen
feeder ca 10 cm ved siden av, som hadde viklet seg inn i mitt
takkel. Og, det var på dette andre takklet brasma satt.
Selvsagt løsnet det andre takklet seg fra mitt, når
det ble satt litt press på.
Viste seg at det var Tommy, som satt 3 plasser oppstrøms
for meg, som hadde mistet sitt takkel med fisk på, noen minutter
tidligere. Han sleit også med steiner etc på bunnen.

Ble nå bare 2 brasmer på meg. Alt for alt for dårlig.
Følte meg som en elendig meiter.
Og, det er vel også sannheten tenker jeg.
Uansett, var litt kjedelig å sitte å kikke på Raino, som
dro brasme på brasme. Han fikk 23 stk, som veide ca 25 kg.
Og, vant både seksjon, og totalt på det.
Steinar Kalfoss hadde 18 kg på seksjon overfor meg.
Men, mest imponerende var kanskje at Finn Willy Eriksson,
i sin første meite konkurranse ever, i startklassen, fikk 17 kg.
En sterk start.
Ellers hadde flere over 10 kg.

Mens, værst hadde den øverste seksjonen, der det var meget
vanskelig å få fisk i det hele tatt.
Og, jeg syntest oppriktig synd på Thomas Ø, som blanket.
Ikke noe moro sikkert.
Til slutt vil jeg bare nevne at våres nye medlem i klubben,
David, ser ut til å bli en veldig resurs og tilvekst i miljøet.
Han er jo en erfaren meiter fra Tyskland, som nå bor i Norge.
Sartet opp med 11 kg. På nytt sted, og sikkert uten alt for
mye informasjon.

Ja, og så vil jeg også nevne litt om dette med feeder fisking
og VM uttak.
Har vært litt diskusjon om dette.
Må si jeg ble litt overrasket da det under trekkinga ble
pratet litt om dette med gentlemans agrement og slikt.
Så lenge reglene er som de er i dag, bør dette ikke være
noen diskusjon, selv om en klubb har pålagt seg sine
egne regler. Jeg er redd for, at i vårt veldig lille miljø
kan skremme unna en del folk, som har lyst til å begynne.
Tror av egen erfaring, at det er ei lita gulrot for mange,
at selv om man ikke har all verden erfaring har muligheter
til å kvalifisere seg til VM EM etc.
Og, når man ser hva som kreves der, vil utvikle seg derfra.
Noe jeg håper å gjøre.

Noe annet som jeg synes er betenkelig, er at vi jo nesten
kun har konkurranser, der vi går etter de store brasmene.
Der det nesten alltid vil lønne seg å fiske med feeder.
Vi ville jo unngå en del av denne diskusjonen, om vi har
konkurranser der det for det meste er mort/laue /småfisk.
Tror at miljøet vårt ville utvikkle seg mye bedre på det.
Slik det er nå, så er 2-3 til 10-15 store brasmer ofte nok til å hevde
seg høyt.
Nå har jo ikke jeg mye erfaring utenfra, men, jeg mener at de
beste ser du fiske småfisk så utrolig mye bedre enn oss.
Og, at det er dette vi bør satse på.

Nåja, dette er nå mine meninger.
Og, sikkert mange som er uenig med det.

1 kommentar:

  1. Finn Willy Eriksson4. mai 2010 kl. 08:03

    Veldig bra skrevet Odd Henning. For min del så var det en artig konk,takk for Komp. Jeg gjorde så godt jeg kunne med mitt fiskeri. Selv om jeg fisker med feeder,og det kommer jeg nok til å gjøre i sommer,samt prøve litt med duppefiske også. Har ingen mål om noe vm i år,så meg for meg er det bare om å gjøre å ha det gøy. Men jeg skjønner diskusjonen.Stå på alle fiskere,med det du syns er gøy å fiske med.
    Sees på Hellerudsletta, og mest sansynlig på kulan,kongsvinger den 12/5

    SvarSlett