Totalt antall sidevisninger

onsdag 19. mai 2010

Bymort

Etter et bittelite fiskepass i Mjøsa/Hunnselva
i går, ble det ei grøvere økt i dag.
I går fisket jeg ca 1 time i Rambekkvika, uten
napp, og 1,5 time i Elva, med 7 mort som resultat.
Så, derfor måtte det bli i Elva.
Thomas ble selvsagt med på moroa.

Er ikke akkurat vanlig at det står fisk i elva/
utoset på denne tiden av året. Normalt har man
måtte vente 2-3 uker til.
Men, her ble det rock`n roll fra start.
Tok kanskje 3-4 minutter fra første utlegg, til duppen
forsvant under.
Fisket kun 13 m TAP.
Med en 3 g runddupp.
Hadde vært bedre å ha gått opp et par gram på den da.
For det er en del strøm nederst i oset også.
Nåja, brukbare fisker ble det nå.
Og, da T fikk startet noen minutter senere enn meg,
så fikk han virkelig store morter.
Han fisket overfor meg, med enda mer strøm,
og med en del grovere for.

Etter ca 3 timers fisk fant vi ut at vi skulle veie de
største.
Thomas hadde nemelig fått en enorm en. (som vanlig)
Den viste å veie noen gram over 900 g.
Han hadde også en på over 600 g
Min største veide ca 710 g.
Og, ellers var snittet på morten ca 200-250 g
tenker jeg.
Totalt fikk jeg kanskje 2 stk som var under 100 g.

Etter hvert kom det inn enda en overraskelse.
Laue. 30-50 grams.
Ble virkelig et stort problem for meg.
Hjalp heller ikke å fore de bort.
Da ble de enda ivrigere så det ut til.
Her på Gjøvik har vi aldri fått laue før
St Hans ca. Værtfall ikke jeg.

Thomas veide sin fisk etter ca 3,5 times fiske.
og det veide noe over 16 kg.
Jeg satt litt lengre, men fikk ikke mange mort
etter at han ga seg. Laue laue laue. Og atter Laue.
Jeg hadde ikke vekt, men kan diplomatisk si,
at jeg hadde ca samme vekt som T.
(Så ut, og kjentes litt mer) (18-20???)
Hadde nok flere enn ham, men noe mindre snittvekt.

Ellers ble det ekstrajobb for meg.
Thomas maktet å miste 2 topper utti elva.
Og, de seilte utover Mjøsa selvsagt.
Den ene greide jeg å redde, ved at jeg heldigvis
hadde satt opp ei feeder stang. Og greide å hekte
feederen rundt sena/elastikken.
Den andre var jeg dessverre ikke rask nok
til å finne frem feederstanga.
Så den toppen seilte ca 100 m utover før den sank.
På toppen av alt greide også jeg å miste en topp
utti. Heldigvis greide jeg å redde den.

Så, da er vi jammen i gang her på Gjøvik
også da. Heeeerlig.

1 kommentar:

  1. Takk for idag ja. Kan du rette opp " maktet å miste noen topper uti" til noe som : Mortene var så store å hissige at de til tider rev delene i TAP`n til Thomas fra hverandre. ? Høres ihvertfall litt mer heftig ut.. :-)

    SvarSlett