Totalt antall sidevisninger

søndag 24. august 2014

Så ja.

Ligger så langt etter med blogginnlegga
om mitt fiske, at det er et ork å skrive.
Men får skrive litt kort om turene.

Lørdag på Hormund.
Lag konk.
Jeg fisket på B seksjonen.
Hadde knapt nok et bett ute på ca 30 m.
Fikk noen mort ei lita stund.
Ødela tacklet oppe i et av furuene som sto tett ved.
Gadd ikke knyte om, men prøvde å reparere det som det var.
Mislykket.  Fikk vel ca kiloen eller noe slikt.
Og ble nr 5-6 på seksjonen.
Ganske lik plassering som de andre på laget.

Søndag på Hormund
Fisket på D seksjonen.
Var veldig sterk vind hele dagen
Bortimot umulig å fiske med slider.
Men, måtte til.
Tommy hadde brasmer inne på 8 m fra start.
Selv fikk jeg kun 2 brasmer inne, og noen få mort.
Men, rotet meg til å få 11 brasmer ute på slider.
Med, kun en 14 grams dupp til rådighet.
Måtte sikte 10 m til siden av der jeg fisket.
Tacklet landet der det skulle ca.
Drifte så litt for fort innover, duppen reiste seg,
fordi det ble grunnere.
Men, noen ganger fordi det var fisk på.
Så egentlig bare 2 av nappene
Ellers ventet jeg bare til jeg trodde det kunne være fisk på. :)
Klarte på mirakuløs måte å få en 2 plass på seksjonen med ca 10 kg.

Svensketuren. Orsa.

Dro alt på onsdagen før konkurransene i Orsa.
Instalerte meg i bilen på campingen.
Og fisket fra "lillebryggan" på torsdag.
Fikk en del mort, men også noen brasmer, og en stor buk.
Tror jeg fant ut litt om hvordan brasmene tok agnet, noe som
skulle hjelpe meg på søndag fisket på brygga.
Fikk ca 10-11 kg.

Lørdag i Storån.

Trekte nestnederste peg.
Normalt en av de beste peggene.
Men, var veeeeldig tregt der den dagen.
Fikk 2 brasmer på feeder etter ca 2,5 time,
og mistet den 3 i håvkanten.  Etter det bare små bett på
feederen.  Fikk ellers en mort og en abbor på 13 m TAP.
Endte opp med 2,5 kg og en 5 plass på seksjonen.
Jørgen bagget opp 10 kg første halvtimen, og vant på det.
Ellers viste det seg at peggen min var bra på søndag, (og at
jeg hadde foret bra). Da Peter Lindh dro opp over 38 kg
der da.

Søndag i Lillån(Brygga)

Trekte D17
Og, jeg fikk skimmers på de 2 første utleggene.
Følte da at jeg hadde kontroll fra start.
Og, egentlig helt til slutt.
De andre fikk knapt nok ei brasme.  Tror jeg fikk like mange
som resten deltagerne.
Mulig jeg hadde beste peggen, men....
Følte at treninga på torsdag hjalp meg.
2 ting som funka.
1. Ha en dupp med lang stamme.
Sørge for at krok og søkke landet litt utenfor
oppforet sted, legge duppen helt flat, så krokagnet
svevde seinere ned mot ønsket sted.. Gjerne med å
holde toppen ned mot vannet, og sinke nedfarten ytterligere.
2. Bevege agnet ytterst forsiktig over foret.

Men, siste timen mistet jeg 3-4 stk, fordi de hadde blitt
ytterst forsiktige, og holdt bare så vidt i marken.
Og/eller, jeg hadde for stram strikk.
Byttet til annen strikk, men hjalp ikke.
Mistet de da også.

Uansett vant seksjonen overlegent med 6,5 kg.

Total vant gjorde Steinar, med 2 x seksjonsseier.
Ingen andre klarte den prestasjonen.


Testfisket ved fugletårnet(Hamar) før NM

For å sjekke om det var fisk der før NM.
Og, joda, det var det.
Godt med fisk også.
Hadde fisk fra start, og egentlig på hvert utlegg.
Mort/Laue/Abbor.
Og, på alle avstander jeg prøvde.
Dro opp ca 10-12 kg.
Lovende før NM

NM helga.

Lørdag
Trekte A4 ved fugletårnet.

Var tregt fiske for meg i godt over 3 timer.
Fikk noen småmort på TAP.
Inniblandt noen pene lauer.
Siste 45 minuttene ble beholdningen.
Kom inn større mort da.
Og fisket 8 m toppknytt etter 1-2 hg mort.
Egentlig hadde jeg klart meg med 7 m, men den var ikke satt opp.
Og, den 7 meteren jeg har har litt for myk topp,
så den er ikke egnet etter bagging fiske etter 2 hg mort.
Sto igjen med 6,1 kg, og en 3 plass på seksjonen.
Tommy vant den med 9,2 kg.

Ellers hadde det vært et bortimot fantastisk morte fiske på
Espern.  Der ingen hadde under 13 kg (11 mann)
Og Johnny hadde mest med over 29 kg.

Søndag.

Trekte E29. kant ute på Tjuvholmen

Ble en ytterst stor nedtur.
Veldig lite fisk å få.
Jeg var den eneste som fikk 2 fisker inn på 13 m.
Andrzej fikk ellers 1.
Ellers beit det kun på feeder ute.
Også de i fåtall.
Endte opp med 7 mort og en abbor.
Etter at jeg bommet i taktikken etter ca 2 timer.
Ledet ved den anledning, Med 7 fisker.
Hadde startet å bite på feederen, og jeg tok den
sjansen å skyte på en del for` der ute med sprettert.
Hadde uansett ikke noe å tape.
Kunne ikke hevde meg på pallen i NM uansett.
Åkke som.  morten forsvant.
Hadde ikke bett på godt over en time.
Mens Viggo og Jørn fikk noen noen dann og vann.
Fiskene kom inn igjen etterhvert.
Og, hadde mange napp, men jeg fikk de ikke.
Kun 1 til.
Og, selvsagt satt det på en til når jeg dro opp greiene
etter sluttsignalet.
8 fisker altså, som veide 2160 g.  Pent snitt da.
Og en ny 3 plass på seksjon
Jørn hadde mest med 13 mort, som veide 3240 g.

Hadde det vært lite hos oss, så var det enda værre på
Espern.
Utrolig nok.
Mjøsa slutter aldri å overraske.
Man veit aldri hva som venter en.
Mange hadde sikkert forventet skikkelig mengder der.
Men, så be det knapt tatt en eneste fisk der.
2 stk som kom over kiloen, og 3 stk som blænket.

Men, vinneren totalt, og NM mesteren satt der.
Nemlig Steinar.
Som hadde en klar seksjonseier.
Han hadde en 2 plass dagen før.
Det var 3 mann som hadde 2+1.
Men Steinar hadde mest vekt.
Eksakt 20 kg totalt
Finn  E ble nr 2.  Han hadde 14,7 kg.
Mens Thomas ble nr 3 med 10,4 kg.

Selv fikk jeg min dårligste NM plassering på mange år.
17 plass.  Elendig av meg.
Men, var uinspirert også på søndag.
Og, ble vanskelig å reparere noe også.
Og, tok sjanser.
Kan også nevne at det var brukbar strøm ute på
13 m TAP plassen min på søndag.
Burde jo brukt en 2-3 g flat for å kunne presentert
agnet slik jeg ville.
Med, noe flat dupp hadde jeg jo selvsagt ikke med


GP 5 på Harstadsjøen.

Trekte på sagbrukseksjonen.
Og på den peg som det ble vunnet fra i fjor.
Men, slik skulle det ikke bli i år.
Hadde knapt et bett på TAP.
Fikk noen lauer på bunnen med 8 m toppknytt.
Ellers ble det å jage etter lauene.
De var det mange av.  Men, helt umulig å få de til å stå
stille. De kom i stim langs kanten, og måtte bare prøve å
få så mange som mulig når de dro forbi.
Prøvde alt mulig for å få de til å stå, men var vanskelig.
Heller ikke Johnny ved siden av meg klarte det.
Kun i ei ca 20 minutters periode ble de værende.
Da var det gått 3 timer og 15 minutter av konken.
Men, så var de borte igjen.
Årsaken kunne vi kanskje se etterpå.
Da minst 2 gjedder av brukbar størrelse mesket
seg med skadede lauer i overflata.
Tror de sullet rundt der i konken også.

Krzy vant vår seksjon overlegent.
Han hadde fantastisk fiske på bolo, etter brasmer.
Noen ganger beit de få sekunder etter at tacklet landet.
De sto nok høyt i vannet.
17,8 kg fikk han.

Ellers var jeg sikker på at Svein hadde mye mer enn meg.
Og at også Johnny hadde mer enn meg.
Svein fikk 7 brasmer.
Og fortalte at han hadde hatt lauene stående rett foran seg under
hele konken. Men hadde ikke fisket etter de.
Svein veide inn 3630 g.
Utrolig nok hadde jeg rota inn nok lauer til å få
eksakt samme vekt som Svein.
Johnny hadde 2,8 kg, så da hadde jeg overvurdert hva han
hadde fått.
Så, da ble det en delt 2 plass da.
Og, fornøyd med det, etter hvordan det utviklet seg.
Så tidlig at det kun var 2 plassen å fiske for.
Og, da er jeg med å kjempe om 2 plassen i GP serien.


Men, om jeg hadde fått lauene til å stå stille, hadde jeg enkelt
fått opp 12-13 kg.  Om enn ikke mer, om teknikken hadde stemt.

Merkelige lauer på Harstadsjøen.
De sto kun still foran meg når det regnet som værst.
Gjerne 50 cm under overflata.
Ja, og på 8 m toppknytt da, på 3 m dyp.
Gjedda var med å gjorde det slikt kanskje.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar