Totalt antall sidevisninger

torsdag 29. mai 2014

Gp 3

I Rakkestadelva.

Hvor jeg trakk peg 10.
Ganske midt på strekka.
Hadde Svein til venstre for meg, på peg 11
Jørn på 9, Tommy på 8, og Tonje på 7.
Ellers en seksjon på Høyre side
Og en annen på venstre.

Hadde en TAP plass, en boloplass på andre siden,
og lauestenger fra 3 m og nedover.

Når starten gikk, begynte det selvsagt å regne.
Og, det var umulig å få noe laue.
Ikke fikk jeg noe på TAP plassen heller.
Og, når man er Norges dårligste bolo fisker,
så sier det seg også at jeg ikke fikk noe der.
En av grunnene var da også, at jeg var litt
uheldig med sprettertene mine under grunnforinga.
På de 3 første ballene røk det 2 spretterte.
Den jeg da sto igjen med var en som man kan skyte
60 m med.  Litt vanskelig å skyte seg inn på kort
avstand da.  Ble litt mat til reven på andre siden også.

Ikke hadde jeg et bett på TAP plassen min under hele dagen heller
Så, da ble det å vente til regnet sluttet, og prøve å få
litt laue småmort
Da regnet omsider sluttet, så var det laue på 2 metern.
Men, de bare skubbet borti agnet, misset mange napp,
Men, fikk et 3-4 bonusmort, 50 grammere.
Lauene var dessuten utrolig små synes jeg.
Prøvde å variere hvor agnet ble presentert, og det viste
seg at de sto ytterst høyt i vannet.
Og ikke ville ta på under 20 cm under vannskorpa.
Flere som erfarte det samme som meg skjønte jeg i ettertid.
Prøvde også på bunnen med 3 meteren, og fikk et par mort
der også.
Etterhvert forsvant bonusmortene, og bare de små lauene
sto igjen å få.  I litt for tregt tempo og synes jeg.
Hmmmm, hva gjør man da.
Svein ved siden av meg dro inn brasme etter brasme på feeder.
Tommy så jeg fikk 2 brasmer på bolo.  Og, hørte at også
Tonje hadde fått 2 brasmer.
Jaja, prøvde bolo i en periode igjen da.
Bitte litt bedre skyting, og en del drift senere, ga jeg opp den
delen.  Hadde ikke et napp.
Og satset siste timen kun på laua.
Kjedelig å se Svein dra inn  brasme etter brasme, men kunne jeg
dra i land 2 plassen?  Kanskje, hvis ikke de andre fikk flere brasmer.
Jeg fikk da støtt og stødig noen lauer.  Tregt gikk det, og små var de,
men, prøve måtte man da.
Hørte plutselig Tommy banne litt.  Han hadde mistet ei brasme.
Phuuu...
Hørte ikke mer før det var slutt.
Trodde vel egentlig jeg hadde tapt for både Tonje og Tommy.
Anså mine 5 grams lauer til å veie maks 1 kg.  Pluss noen få
mort og sørv.
Svein veide inn pene 11 kg, på 12-13 brasmer.
Så veide jeg inn overraskende 1600 g.  Noe mer enn jeg
fryktet.
Jørn hadde strevd meste parten av dagen, og veide inn 240 g.
Tommy med sine 2 brasmer, forventet jeg å slå meg med god margin,
Men, brasmene var ikke sååå store, og han veide inn 1250 g.
Tonje hadde 2 større brasmer enn Tommy, Hun måtte da vel slå meg.
Neida, jammen hadde jeg grammene på min side der også.
Hun veide inn  1540 g.
Så hadde jeg da litt flaks denne gangen.
Med at jeg satset på laua, og at de andre ikke fikk flere brasmer.
Så ble det værtfall en 2 er på meg da.

Men, man kan si at jeg ble helt avkledd på bolofisket.
Det er noe jeg absolutt bør trene på.
Har vel ikke akkurat fisket så mye med det før heller.
Men, nå når man ikke har lov til å fiske feeder, så må man jo prøve.


I dag, på Kr.himmelfartsdag dro jeg ned i Hunnselva på Gjøvik.
Satte meg på kumlokket rett overfor "Mækkern".
Satte opp 2 topper på 11 m TAP.
Satset på å få noen større mort.
Men, av erfaring, kastet jeg i bare noen få baller for.
Har fisket der før, og merkelig nok bruker det å være
fisk der med en gang, før det etter hvert ebber bare ut.
Ville prøve å være mer konservativ i foringa.

På 3 drifta gikk duppen under, og jeg fikk inn en kilos buk.
Neste drift ga en liten mort. 100 g. :)
Så en ca 5 hg mort.
Neste drift så går det på en større fisk.
Tar litt tid før jeg får den inn.
Det er en buk på ca 1,8 - 1,9 kg
Ut igjen, og duppen går rett ned.
Samma historia.
På ny en stor buk
Dette gjentar seg ytterligere 2 ganger.
Så er det stopp.
Neste timen får jeg bare 2 mindre mort,
og 2 mindre buker. 5 hg buk.
Merkelig fiske der.  Og slik har det alltid vært på det stedet.
Full fres fra start, før det dør ut.
Lite for, mye for.
Siste 20 minuttene hadde jeg ikke napp.
Fisket da i ca 1,5 time, og hadde ca 10 kg. På 11 fisker.
Tenk hva man kunne få om man greide å opprettholde
swimen.  Få inn mer fisk.
Er det bare ikke mer fisk i området, eller....
Jo, det må det jo være, men....
Har bare ikke knekket den koden, akkurat der tror jeg.
Kanskje det kommer såpass mye mat ned elva akkurat der,
så det står fisk der, men så liker de ikke at det kommer mat fra
himmelen??  Hmmmmm.
Eller er det bare burgere som teller for fiskene her? :)
Underjordisk "drive in"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar