Totalt antall sidevisninger

torsdag 29. august 2013

Noen ord fra GP`n på Hamar

Dro over til Hamar sist søndag, overbevist om at det
ville bli en ålreit konkurranse.
Vi i G & T hadde jo hatt KM helga før, med bra vekter
i sterk vind.
Da fanget vi i størst grad 60-100 grams mort.
Og, oppsettet mitt var ut fra det.
Og, særlig da jeg trekkte 10 meter unna peggen jeg hadde
forrige helg. Peg nr 13. På Espern seksjonen
Hadde lagd meg mortefor som skyet litt, i tilfelle jeg ville bruke det
til lauefort også.
Og hadde lagd meg bitte litt brasmefor, sånn i alle tilfelle.
Den trekte dessuten mort forrige helg.

Satte opp stort sett det meste jeg kunne. På avstander fra 3 til 13 m.
Pluss en match stang.
Morteplass på 3,5 m og 13 m TAP.

Konken startet veeeeeldig sløvt.
Ingen fisk på meg, eller de andre første 15 minuttene tror jeg.
Hvor hadde morten blitt av?
Etterhvert kom en gjeng laue forbi oss alle.
Og, vi plukket vel nokså likt alle sammen. +/-
Ca 15-25 stk hver tenker jeg.
Så døde det liksom bare bort liksom, uten noen spesiell årsak,
det jeg så.
Ikke var det noe særlig vak fra de heller.
Prøvde etter morten igjen, både ute og inne.  Nada resultat.
Kanskje ett bett på matchen.

Etterhvert ble det mer og mer vaking fra laue rundt oss.
Men, de ville rett og slett ikke ta agnet.
Ikke for meg, ikke for Niklas som satt på peg 14, ikke for Thomas,
som satt på peg 15.  Men, noen få for Benterud, som satt på peg 12.
Etter hvert fikk Thomas noen.  Så fikk Niklas en del.  Og, jeg syntest
at Benterud fikk masse.
Men, jeg hadde ikke ett bett en gang.
Hva skulle jeg gjøre.
Så faktisk ut som lauene svømte i en bue utenfor foret jeg kastet ut.
Hvorfor det liksom???
Nåvel, da det sto igjen 1 time måtte jeg endre noe totalt.
Og, begynte å skyte ut magott og pinkis på ca 5 m toppknytt.
Og droppet foret helt
Og, etterhvert fikk jeg noen.  Men, da 2 m til venstre for der magotten
min landet.  Jooo, det var jo litt strøm, men....
Og, jeg fikk de jo kunn når jeg hadde duppen på ca 70 cm.
Fikk de litt om litt i gang.  Ikke det at jeg hadde kjempefart i de, men...
Telte bare de ca siste 20 minuttene, og hadde 19 stk da.
Rundt regnet på strekka viste det seg vel at lauene i snitt veide ca 35 g,
så lauefisket blir liksom litt anderledes enn normalt.
Men, man må løse hvordan man kan få de til å stå stille.
Må man bruke enorme mengder for f.eks?
Eller store mengder magott/pinkis?

Det virket værtfall på meg, som de likte at agnet kom naturlig ned.
Som ca likt det jeg kunne presentere.
Foret mitt hatet de.  Og også andres mortefor.
Brasme for derimot.
Funket både for Benterud og Håvard.

Håvard vant seksjonen våres fra peg nr 18.
Han fikk opp ca 3,9 kg.
Laue, og 1 abbor.

Selv hadde jeg kun laue, og endte på 2,9 kg blank.
Etter en solid sluttspurt, der jeg nok gikk forbi både
Niklas og Thomas.
Men, ikke rakk helt frem til Benterud.
Han hadde nesten 3,2 kg.
Men, jeg ble altså nr 3 da.

Det ble nok til at jeg ikke reagerte raskt nok, og endret taktikken
min fort nok.
Burde skjønt at morteforet mitt ikke fungerte på lauene.
Men, hadde for stor tro på akkurat den blandinga jeg hadde.
Men, den gang ei.
Forhåpentligvis lærer man

Visste jo og forsåvidt om det med brasme for og lauene her,
Men det meste av brasmeforet hadde jeg lagt i grunnforet mitt
på match distansen.  Og, hadde ikke noe igjen til laueforing.
Med de forbegrensninger man har, så må man jo ta noen valg.
Og, mitt valg var å satse på mort.
Det jeg veit, er at det ble tatt totalt 2 mort på hele seksjonen.
Av Magne Olav.
Snakk om store endringer på 1 uke.

Hva da med de andre seksjonene?
På fugletårnet:    Helt katastrofalt.
Svært lite fisk ble tatt.
Thomas hadde prøvefisket der forrige helg, og fått greit.
Nå vant Geir med 400 g.
Kjedelig for de som satt der.
Tror den seksjonen kun fungerer i begynnelsen av juni.
Værtfall så reint vannet er der nå, og når det i tillegg er både
solskinn og helt vindstille.

Siste seksjonen var ute på Tjuvholmen.
En helt ny seksjon.
Som ga greie vekter.
Ikke mange fisker, men, etter ryktene noen større mort på mellom
100- 300 g, pluss enkelte buk på 1 kg +/-
Krzy vant på nesten 10 kg.  Og dermed også totalseieren
Må jo også bemerkes her, at alle hadde høyere vekter
enn vi som satt på Espern.
Nåvel, alle vi på Espern hadde jo også større vekter enn de som satt
ved fugletårnet og da.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar