Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. september 2012

Turgubben slår til igjen

Nc nr 7 var lagt til Sandstangen.
Et sted jeg aldri har vært på tidligere.
Stedet ligger ganske langt sør i Øyeren foresten.
En fin arena for meite viste det seg.
Dessverre var vi utsatt for rimelig sterk vind denne gangen.
Og for dama mi som skulle være med på dette for første
gangen også, så ble det en tøff ilddåp.
Noe av de værste forhold man kan møte.
Synes hun er tøff jeg som blir med.
Er ikke akkurat skuggredd hun.

Informasjonen på forhånd gikk ut på å
fiske med match på 25-40 m.  ???
Etter brasme og mort.  Ellers etter småfisk på
kort hold/mellom.
Og, at det var ganske grunt utover.

Trekkinga ble at jeg satt på peg 2, til venstre på strekka,
mens Kristin ble satt på peg 8.
Dessverre litt langt fra hverandre.
Blir vanskelig å gi råd og sånt.

Kristin satte jeg opp med feederstanga,
og i siste sekund en 5 m toppknytt, for
eventuelt å prøve seg litt inne.
Vi har ikke fått trent nærfiske enda.
Tar jo tid å få lært seg slikt.
Men, villig til å lære det også?  Å ja da, det tror jeg nok. (",)

Selv satte jeg opp 2 slider/match stenger, for fiske på ca 30 m.
Eller hvor langt det var.  Nesten ute ved bøyene.
Satte opp 8 m toppknytt, etter mort.
5 m etter mort, og alt av kortstenger etter lauer.

Merkelig nok gikk skyting av for ut på 30 m merkelig bra i
den sterke motvinden.  7-8 baller, med brasmefor.  ville ikke
overfore, og hadde ikke blandet mye slikt for.  Da jeg i utganspunktet
gikk for å få mort/laue.
5 baller på 8 m, og 5 på 5 m.  Og pøste på med lauefor.

Fisket startet noget tregt.  I halvmeter store bølger.
Et par lauer på 4 m.  Og, faktisk 3-4 ganske pene morter
på samme stang, Var ikke dypt her, og i bølgedalene kom sikkert
agnet helt ned på bunnen.
Prøvde 8 meteren, med 1 laue som resultat.
Prøvde lauene gang på gang med 3-4 m toppknytt,
men de ville ikke noe særlig hos meg.
Så at Spersen 2 plasser bortenfor meg fikk jevnt og trutt.
Hadde et par 5 minutters perioder hvor de var hos meg, men ellers tregt.
Gikk ut på matchplassen å prøvde.  Men, intet.
Inn igjen for lauer.  Og, det var helt dødt.
Jeg lå nok sist etter ca 2 timers fiske.
Da skjer det, som jeg setter på kontoen for megaflaks.
Jeg kaster ut med 8 meteren til morteplassen der.
Med 1 magott på kroken.
Og duppen går rett ned.
Jeg napper til, forventer det er en mort eller noe.
Men, det er det ikke.  Det er brasme.
Prøver forsiktig å lirke den inn, men med 14 krok, og 0,12 sene,
så ryker den halvveis inn.
kilosbrasme garanter.  Og jeg banner og sverter, så alle forstår hva
som har skjedd..
Men, overrasket var jeg jo.  Brasme så langt inne, og på 50 cm vann.
På morteforet.  Jojo, jeg visste jo at det var foret på forhånd.

Nåja, jeg satte på en 12`r krok med 0,18 sene.
Kaster ut, og duppen går ned igjen med en gang.
Mister denne i krokinga.
Men, ut igjen, og ny fisk på momentant.
Denne får jeg inn i håven ganske raskt, endelig er jeg med
i gamet igjen føler jeg.  Kilosbrasme.
Ut igjen, etter litt venting kroker jeg ny brasme.
Ny pen brasme.
Det er virkelig håp.
Kryz på peg 1 har selvsagt merket at jeg har balet med noen brasmer,
og følger mitt eksempel.   Og også han får fort inn et par brasmer.
Jeg drar inn ei lita brasme til, før alt roer seg på mitt sted,
Prøver å fore på 3 baller med brasmefor og mark/casters i.
Veit at det er litt riski, redd for at eventuelle fisker forsvinner
på så grunn vann.  Men, uansett, er det jo dødt.
Skjer ikke noe, så etter 10 minutter går jeg ut på matchplassen.
Og, får en skimmers.
Men, ikke noe mer.
Forer etter der, og....
Inn igjen på 8 ern, og, joda, det hadde kommet inn ei brasme til.
I håven med den.  Så en mort, og en skimmers.
Så stille.
Ut på match, og får 3 mort på rad, den ene er sikkert på 250 g.
Og, så en snørrgjørs.
Etter det ingenting her ute.
Men, når jeg er inne på 8 ern, så kommer det 3 abborer på.
Fra 100 - 50 g.

Så er det bom stopp.
Siste 20 minutter er jeg uten fisk.
Selv om jeg prøver å fiske alle steder.
Inkludert laueplassene.
Lauene vill forøvrig aldri noe særlig nære.
Fikk noen få på 3 ern tidlig, men få.
Tror de sterke bølgene gjorde sitt til at de ble drevet utover.
Forøvrig sammen med mobilen min, som jeg har mistet en eller annen
gang i kampens hete.
Derfor veit jeg heller ikke eksakt når det er slutt og sånt.
Når jeg sveiver inn matchstanga ved konkens slutt henger det
på en slapp 50 grams mort.
Såååå, det var mer der ja.
Jaja, uansett for sent

Jeg veit at jeg ligger brukbart til.
Men, veit at Kryz har bra, da jeg har sett han har håvet 5-6 pene fisker.
Tror den blir jevn.
Ellers veit jeg ikke hvor mange lauer Spersen har.
Men, at han har en del.
Blir vekt av slikt fort når han setter i gang.

Spersen veier inn 6,3 kilo med laue. Ojjj, det var mer enn jeg
forventet.  Tror jeg har det samme ca.
Men, er fornnøyd når jeg har 2 kg mer.
8,4 kg.
Hva med Kryz??
Opppps, vekta bunner med all fisk i nettet.
Over 10 kg ja.
Mye mer enn forventet.
Men, når de har tatt ut ei brasme, veid og skal sette ut igjen
fisken oppdages det 2 runde fine stener i veienettet.
Alikevel ser jeg at han har mer enn meg.
Han veier inn 8,7 kg totalt.
Og, da så jeg at han tauet inn en abbor på 300-400 gram noen få minutter
før slutt.
Såååå nære var jeg ja.
Men, jeg er fornøyd alikevel.
2 plass på nytt sted er godkjent for meg.

Alikevel er det ikke godt nok i Norgescupen.
Da jeg stort sett bare leverer 2 og 3 plasser.
Og, det er litt for dårlig til å kunne ta hjem den pokalen.

Kryz vinner altså sammenlagt, og leder nc nå.
Grattis.
Mens Tøddy vinner andre seksjonen med en lauefangst på 5,5 kg.
Få store fisk er tatt der.  Men, noen.

Hva med Kristin?
Hun har ikke vært heldig.
Under svært vanskelige forhold har det ikke vært lett.
Svært synd det.
Og, jeg er lei meg fordi jeg ikke har fått lært henne mer enda.
Men, hun står på, og fisker, får erfaringer.
Hun veier inn 240 g.  En sik og noen få lauer.
Hun forteller i bilen hjem, at hun har mistet en stor fisk.
Krokfortommen røk.
Men, hun forteller samtidig at hun ikke er skremt av dette.
Bare forholdene bedrer seg.
Knalljente hva???
Hun er rimelig fornøyd med feeder kastinga i vinden.
Og er faktisk støl i skulderen et par dager etter.
Tatt skikkelig i i motvinden.

Og, at hun mistet den store fisken setter jeg på min kappe.
Prøvde en krok og fortom som  har vist seg tidligere å være
for dårlig.  Denne skal IKKE brukes mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar