Totalt antall sidevisninger

mandag 15. august 2011

Orsa

Her kommer et alt for sent innlegg fra
Orsa konkurransen.

Jeg startet i Storån.
Var trekt dit på forhånd, håpte å komme på
den nedre strekka, og det gjorde jeg.
Midt på, men dog. Peg nr 5.
Satte opp TAP for fiske på 9 0g 13 m.
ca 2,8 m dyp begge steder. Og ikke veldig mye strøm.
2,5-5 g rund dupp hoødt.
Satte ellers opp feederstanga, og klipsa på ca 27-28 m.

Fisket ble ganske så tregt hele dagen.
Startet med en 100 g abbor på 13 m tidlig, men ellers
ikke napp. Etter ca 30 minutter fikk jeg noen mort på 9 m.
Alt fra 100 g til 25 g.
Men, de dabbet fort av. Kanskje jeg foret på for mye????
Vært bedre å bare løsforet min tro???
Fikk så endelig ei bra brasme. Tror den må ha veid borti 2,5 kg.
Så ble det dønn tomt for fisk inne.
Men, fikk 2 kjappe buker ute på feederen.
Siste timen ga ikke noe. Ikke et napp heller mener jeg å minnes.
Veide inn 5,8 kg for en 3 plass på seksjonen.
Tommy, som satt på peg 7, og øvre kant fikk bra med brasmer
til slutt, og vant seksjon, og hadde mest av alle med 13660 g.

Det hadde vært rimelig tregt på alle de andre 3 seksjonene, så,
jeg hadde faktisk 3 mest vekt av alle også.

Dag 2 skulle jeg sitte i Lillån.
Trekte peg D1, som faktisk ble eksakt midt på strekka.
7 fiskere til venstre, og 7 til høyre.
Satte opp til TAP fiske på 11 m, og 7 m, pluss en margins plass
rett frem for meg. Satte i tilegg opp en 3 m toppknytt.
Matchstengene ble også satt opp. For fiske på ca 25 m.
Men, det kan jeg si med en gang, disse ble ikke brukt for dagen,
da jeg etter hvert konsentrerte meg kun for nærfisket.

Ca 2 m dyp på alle plassene. Kjørte på med dupper i størrelse
fra 0,4 g til 1,5 g. Foret besto av 1 kg Club Bremes,2 kg lem, og
1 kg ????? husker ikke. Hmmmmmm (",)

Fisket startet med noen 70-50 g morter på direkten.
Så ble morten mindre og mindre i str, og de nappet dårlig.
Plutselig ble det mer action, etter at jeg tok et tackel hvor
kroken ble presentert ca 5-8 cm over bunn. Fikk raskt
2 stk 1,5 kilos brasmer, før noe av det merkeligste jeg har sett
i år hendte. Det beit på ei ny kilosbrasme. Men, mens jeg hadde fått
denne inn halvveis ca, tok den fullstendig av. Bokstavelig talt.
Den HOPPET. Ca en halv meter opp i været. Skutt ut av en kanon.
Jaja, det ble nå friheten for den. Ødela tackelet også.
Og fiskeplassen var stendød etterpå. Bortsett fra noen lauer da.

Valgte å la 11 m plassen hvile for ei stund, og fisket på margins plassen,
da heller ikke 7 m plassen gsa noe.
Men, marginsplassen ga bra med lauer og småmort. Ja, det slang av og
til mort opp i 100 g også. Også en 100 g skimmers ble lurt opp der.
Men, etterhvert så jeg at de rundt meg tok for mange store brasmer ute,
og jeg måtte ut på 11 m plassen igjen for å søke lykka.
Bare lauer i starten her igjen, men, så kom det et par skimmers.
Og ei brukbar brasme. Så, her måtte jeg bare satse resten av konken.
Rolf Magnus ved siden av meg hadde fisket opp bra med brasmer,
samme med en svenske ved siden av RM igjen.
Så jeg følte vi lå ganske likt.
Når klokka mi viste nøyaktig kl 3 fikk jeg et napp. Jeg visste at klokka
mi gikk 3-4 minutter for fort. På kroken var det ei fin brasme.
1-1,5 kg. Og, jeg visste jeg måtte ha den for å tukte de andre.
Så, den kjørte jeg knallhardt. Og hadde den i håven tidsnok.
Ja, kanskje med 30 sekunders margin gitt. (",)
Denne fisken viste seg å være avgjørende.
Og, ga noen kroner i påsan.

Veide inn 8880 g. 340 g foran RM, og svensken var ytterligere 300 g
bak der igjen.
Seksjonsseieren var et faktum. Ja, mest i Lillån hele helga.
Dette ga i tillegg 3 plass totalt, på 4 p. Samme poengsum som Rune G,
men jeg hadde litt mer i totalvekt.
Totalvant gjorde Peter Lindh, med 2 p, og 30660 g.
Kjempeinnsats av Tommy, da han også endte opp med 2 p.
Men med mindre vekt enn Peter.

Ei minneverdig helg i Orsa var over.
Og, jeg var meget fornøyd med resultatet.
Flaksen på min side igjen.

I Lillån koppet jeg all mat/for. Følte det kom mer laue inn
ved kasting, i tillegg til presisjon og presentasjon da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar